شکستن نرم معمول زبان (تقدیم، تاخیر و التفات) در جزء 27 قرآن کریم

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 599

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_TSHQ-2-2_002

تاریخ نمایه سازی: 9 آذر 1398

چکیده مقاله:

هویت هستی­شناسی هر متن مرهون دو مولفه معنا و محتوا از یک­سو و ساختار و هندسه رویین از سوی دیگر است. ساختار و هندسه رویین و شیوه­ بیان در کشف لایه­های زیرین متن و رسیدن به برداشت­های جدید از متن کارایی بسزایی دارد. آشنایی­زدایی یکی از مفاهیم اساسی در نظریه­ فرمالیست­های روس است. بر اساس این نظریه، نویسنده­ متن سعی دارد تا با تغییر در ساختار و هندسه­ رویین و غریبه کردن نرم­های عادی زبان و مفاهیم آشنا و افزودن بر دشواری متن، مدت زمان درک خواننده را طولانی تر کند و لحظه ادراک را به تعویق بیندازد و بدین­سان سبب ایجاد لذت و ذوق ادبی گردد. قرآن کریم اعجاز جاودان پیامبر است. یکی از ابعاد اعجاز، اعجاز ادبی است. سازوکارهای ادبی و ساختار­های گوناگون در قرآن کریم چنان مسحور­کننده و شگفت­آور است که در هر زمان می توان از زاویه ای متفاوت به آن نگریست. این پژوهش می­کوشد تا با روش تحلیلی توصیفی، بهره مندی قرآن از امکانات زبانی و شگردهای زیبایی آفرینی را با ارائه نمونه هایی از آشنایی زدایی درآیات شریف جزء 27 قرآن به تصویر کشد و در نهایت با تکیه بر تفاسیر ادبی قرآن کریم و تحلیل دیدگاه مفسران، تاثیر این امر را در کشف معنای مقصود توسط مخاطب و کسب التذاذ را که منجر به تدبر و تفکر بیشتر در آیات قرآن توسط مخاطب می شود، نظاره­گر باشد.

نویسندگان

ابراهیم نامداری

استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه پیام نور,کرمانشاه

عسگر بابازاده اقدم

استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم رییس دانشکده علوم قرآنی خوی

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • قرآن کریم. ...
  • ابن ابى اصبع مصرى، عبدالعظیم بن عبدالواحد، (1368): بدیع القرآن، ...
  • ابن اثیر، ضیاء الدین، (بی تا): المثل السائر فی ادب ...
  • ابن عرفه، محمد بن محمد، (2008): تفسیر ابن عرفه، بیروت: ...
  • ابن منظور، محمد بن مکرم (1414): لسان العرب، بیروت: دار ...
  • ابوحیان، محمد بن یوسف، (1420): البحر المحیط فی التفسیر، بیروت: ...
  • احمدی، بابک، (1371): از نشانه­های تصویر تا متن، تهران: مرکز. ...
  • امانی، رضا و یسرا شادمان، (1390): مطالعه اصل جایگزینی افعال ...
  • بهمرام، نادر، (1393): بررسی هنجارگریزی در شعر معاصر؛ مطالعه موردی ...
  • پورنامداریان، تقی، (1380): در سایه آفتاب (شعر فارسی و ساخت­شکنی ...
  • جرجانی، عبدالقاهر، (1421): دلائل الاعجاز فی علم المعانی، بیروت: المکتبه ...
  • جوادی آملی، عبدالله، (1387): تفسیر تسنیم، تحقیق: عبدالکریم عابدینی، قم: ...
  • حاجی خانی، علی و مونا امانی پور، (1393): فن التفات ...
  • حسینی موخر، محسن، (1382): ماهیت شعر از دیدگاه منتقدان ادبی ...
  • رادمرد، عبدالله و هما رحمانی، (1391): کاربرد التفات در بافت ...
  • رضایی اصفهانی، محمد علی، (1378): تفسیر قرآن مهر، قم: پژوهش ...
  • رضایی هفتادر، غلام عباس و دیگران، (1392): آشنایی­زدایی و نقش ...
  • زرکشی، محمد بن بهادر، (1410): البرهان فی علوم القرآن، تحقیق: ...
  • قطب، سید، (1425): فی ظلال القرآن، بیروت: دارالشروق. ...
  • سیوطی، جلال الدین، (1998): المزهر فی علوم اللغه و انواعها، ...
  • صدقی، حامد و دیگران، (بی تا): رابطه علم معانی با ...
  • طباطبایی، محمد­حسین، (بی­تا): المیزان، بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات. ...
  • طبرسی، فضل بن حسن، (بی­تا): تفسیر جوامع الجامع، تصحیح: ابوالقاسم ...
  • طبل، حسن، (1998): اسلوب الالتفات فی البلاغه العربیه، قاهره: دارالفکر ...
  • عبدالمطلب، محمد، (1994): البلاغه و الاسلوبیه، قاهره: دار نوبار للطباعه. ...
  • عرفان، حسن، (1391): کرانه­ها (شرح المختصر المعانی)، قم: هجرت، چاپ ...
  • قره­باغی، علی­اصغر، (1382): آشنایی­زدایی واژگان و اصطلاحات فرهنگ جهانی، تهران: ...
  • مختاری، قاسم و غلامرضا شانقی، (1395): تطبیق عناصر زیبایی شناسی ...
  • مقیاسی، حسن و مطهره فرجی، (1395): تناسب ساختار با محتوا ...
  • مکاریک، ایرنا ریما، (1384): دانش نامه نظریه های ادبی معاصر، ...
  • نمایش کامل مراجع