تحلیل بصری نگاره شیخ مهنه و پیرمرد روستایی ( کمال الدین بهزاد)

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 466

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_VISUA-1-1_003

تاریخ نمایه سازی: 19 خرداد 1398

چکیده مقاله:

ارزش و جایگاه نقاشی ایرانی در میان هنرهای اسلامی بر کسی پوشیده نیست. این هنر به واسطه ادبیات و در خدمت کتاب آرایی جایگاهی برای نمایش نبوغ و عرصه ای برای بیان دیدگاه و اندیشه هنرمند مسلمان به شمار می رفت. این پیوند زمانی بحث برانگیز تر می شود که هنرمند نگارگر به تجسم بخشی متنی ادبی عرفانی می پردازد و سعی در ترسیم مفاهیم انتزاعی آن دارد. تصویرگری این نوع آثار ادبی به دلیل قالب خاص آن، در ادوار مختلف کمتر مورد توجه نگارگران قرار گرفته است. لذا آثار مصور مربوط به این گونه نیز معدود و کم شمار است. از میان متون ادبی عرفانی، از منطق الطیر عطار میتوان یاد کرد که چندین بار دستمایه آفرینش هنرمندان قرار گرفته است. منطق الطیر نسخه موزه متروپولیتن یکی از ارزشمندترین نمونه های مصور در میان آثار برجای مانده و متعلق به یکی از دوره های طلایی نقاشی ایرانی می باشد. لذا پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل یکی از نگاره های این نسخه به نام شیخ مهنه و پیرمرد روستایی می پردازد و با واکاوی نمادهای استفاده شده در تصویر و با تکیه بر باورهای دینی هنرمند به ارتباط این نمادهای مصور با متن بپردازد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای می باشد. این پژوهش میزان پایبندی هنرمند به متن را مورد سوال قرار داده و به بررسی نمادها و منشا استفاده از آنها و المان های خاصی که در اثر به کار رفته نیز توجه دارد و در پی پاسخ به سوالاتی از این قبیل می باشد: آیا تصویرگری برای متنی عرفانی الزاما نگاره ای عرفانی را بوجود می آورد و آیا باورهای دینی و شخصی نگارگر در خلق اثر و بکارگیری نمادها نقشی داشته است

نویسندگان

جمال عرب زاده

گروه نقاشی، دانشکده تجسمی، دانشگاه هنر تهران، تهران ایران

تکتم حسینی

کارشناس ارشد تصویرسازی، دانشکده تجسمی، دانشگاه هنر تهران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • • قرآن کریم ...
  • • استعلامی، محمد.1393، تذکره الولیاء، تهران: انتشارات زوار. ...
  • • آژند، یعقوب.1387، مکتب نگارگری هرات، تهران: فرهنگستان هنر. ...
  • • پاکباز، رویین.1380، نقاشی ایرانی از دیرباز تا امروز، تهران: ...
  • • شفیعی کدکنی. محمد رضا، 1388، آنسوی حرف و صوت ...
  • • 1388، منطق الطیر عطار نیشابوری، چاپ پنجم ،تهران: انتشارات ...
  • • 1387، قلندریه در تاریخ دگردیسی های یک ایدئولوژی، چاپ ...
  • • نصر، سید حسین.1375، هنر و معنویت اسلامی، ترجمه قاسمیان، ...
  • • نیکلسون، رینولد آلن. 1383، تذکره الاوایاء، ع. روحبخشان، چاپ ...
  • • زمانی، احسان. لیلیان، محمدرضا. امیرخانی، آرین. اخوت، هانیه. بازشناسی ...
  • • سمیعی، سید مهدی. جایگاه طریقت نقشبندیه در تاریخ تصوف ...
  • • مونسی سرخه، مریم. طالب پور، فریده. گودرزی، مصطفی. نوع ...
  • • نیکو بخت، ناصر. قاسم زاده، علی. سمبولیسم نور و ...
  • منابع لاتین: ...
  • منابع اینترنتی:  ...
  • • بازدید شده در تاریخ 16/2/1394 http://ganjoor.net  ...
  • • بازدید شده در تاریخ 20/2/1394 http://noormags.ir ...
  • • بازدید شده در تاریخ 21/3/1395 http://torbatjam.com  ...
  • منابع تصویر:  ...
  • • بازدید شده در تاریخ 8/7/1393 http://www.metmuseum.org  ...
  • • Attar ،Farid al- Din. The conticle of the birds. ...
  • • G. Lukens‚ Maria. The Fifteenth- Century Miniatures. Metropolitan museum ...
  • • Islamic Art in the Metropolitan Museum. Metropolitan museum (New ...
  • • G. Lukens‚ Maria. The Fifteenth- Century Miniatures. Metropolitan museum ...
  • نمایش کامل مراجع