بهره جویی از خطاهای بینایی در طراحی نشانه نوشتاری
محل انتشار: مبانی نظری هنرهای تجسمی، دوره: 3، شماره: 2
سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 518
فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
JR_VISUA-3-2_009
تاریخ نمایه سازی: 19 خرداد 1398
چکیده مقاله:
چکیدهبینایی مهم ترین احساس بشری در درک محیط و دنیای پیرامونی است. اطلاعات دیداری از طریق چشم دریافت و به مغز مخابره می شود. به تحلیل و تفسیر این داده ها ادراک بصری می گویند. فرایند ادراک بصری در انسان گاه با نوعی نقصان همراه می شود که می توان بدان خطای ادراک بصری (خطای باصره) گفت. خطای باصره، که معمولا در شرایطی خاص ایجاد می شود، ترفندی برای خلق اثر هنری است. طراحان گرافیک ازجمله هنرمندانی هستند که به هدف جلب توجه و تاثیر گذاری بر مخاطبان از این ترفند به روش های گوناگون بهره می برند. این مقاله با هدف شناسایی متداول ترین روش های قابل استفاده از خطای باصره در طراحی نشانه نوشته صورت پذیرفته است و نتایج آن مبین دو نکته اصلی است: یکی اینکه صرفا از برخی روش های ایجاد خطای ادراک بینایی می توان در طراحی نشانه نوشته استفاده کرد و این موضوع متاثر از ماهیت و محدودیت طراحی نشانه است. دیگر اینکه خطاهای بینایی، که بر روی سطح دوبعدی با کمترین جزئیات اجرا می شوند، مانند خطاهای شکل های غیرممکن، خطاهای تغییر معنی، خطای بینایی سایه، و توهمی از حرکت، بیشترین امکان استفاده را در طراحی نشانه نوشته دارند. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه ای نوشته شده است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مهدی درویشی
عضو هیات علمی گروه گرافیک، دانشکده هنر دانشگاه نیشابور، نیشابور ، ایران
عبدالرضا چارئی
عضو هیات علمی گروه گرافیک، دانشکده هنر ،دانشگاه شاهد، تهران، ایران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :