نسبت نقاشی هایپررئالیسم و دنیای هایپررئالیتی براساس نظریه وانمایی بودریار

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 987

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_VISUA-4-1_002

تاریخ نمایه سازی: 18 آذر 1398

چکیده مقاله:

هایپررئالیسم سبکی در نقاشی است که اشاره به تصویری فراتر از واقعیت دارد، تصویری که تمام توجهش به جزئیاتی است که از توانایی چشم انسان خارج است و بیان کننده زندگی ماشینی و لحظات زندگی روزمره است. مسئله مورد طرح در این پژوهش فاصله بین واقعیت و دریافت آن را مورد توجه قرار داده که جزییات در جامعه امروزی ایجاده کرده است و این فاصله را در قیاس با بازنمایی طرح می نماید؛ فاصله ای که در نگاه انتقادی بودریار در قالب هایپررئالیتی تعریف می-شود. هدف این پژوهش جستجوی ارتباط و نسبت میان شیوه ی نقاشی هایپررئالیسم با مفهوم هایپررئالیتی از منظر ژان بودریار براساس نظم هایش در قالب وانموده می باشد. چهارچوب نظری مقاله بر فرم های تقابل میان بازنمایی واقعیت با واقعیت و بر مبنای تطبیق با سطوح نظم های بودریار که دارای تقسیم بندی هایی دوره ای می باشد. روش این مقاله مطالعه ای تحلیلی-تاریخی می باشد که داده های تاریخی در مورد بازنمایی در نقاشی را در بحثی نظری بر اساس چهارچوب نظری دسته بندی می نماید.در این مسیر نمایی تاریخی از دوره های توسعه بازنمایی تصویری تا نقاشی هایپررئالیستی ارائه شده و این دوره ها در تقابل با تقسیم بندی های سه گانه ی بودریار (پیشا مدرن، مدرن و پسا مدرن) قرار می گیرد تا به پاسخی برای سوال محوری مقاله دست یابد: آیا تشابهی میان بیان فراواقعی نقاشی هایپررئالیسم و دنیای هایپررئالیته وجود دارد یافته-های مقاله به تحلیل رفتن تدریجی سوژه و استقلال ابژه در جهانی اشاره دارند که پایه و اساس آن خود ابژه می باشد.نتیجه گیری نهایی، با تایید تشابهات، نشان می دهد که بازنمایی هایپررئالیستی با بازنمایش حاد حقیقت (هایپررئالیتی) در دوره پسامدرن تطبیق می یابد.

نویسندگان

سحر باصری سعدی

گروه نقاشی، دانشگاه دختران البرز، کرج، ایران

جمال عرب زاده

گروه نقاشی، دانشکده تجسمی، دانشگاه هنر تهران، تهران ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • بکولا، ساندرو(1387). هنر مدرنیسم، ترجمه رویین پاکباز، چ. چهارم، تهران: ...
  • بودریار، ژان(1381). در سایه­ی اکثریت­های خاموش، ترجمه پیام یزدانجو، تهران: ...
  • بودریار, ژان(1384). آمریکا، ترجمه عرفان ثابتی، چ. چهارم، تهران: ققنوس. ...
  • بودریار، ژان(1390). جامعه مصرفی، چ. سوم، ترجمه پیروز ایزدی، تهران: ...
  • بودریار، ژان(1394). چرا همه چیز تاکنون ناپدید نشده ،  ترجمه ...
  • پاول، جیمز ان(1999). پست مدرنیزم، چ. سوم، ترجمه حسینعلی نوذری. ...
  • تاجیک، محمدرضا(1387). رسانه و بحران در عصر فراواقعیت(با تاکید بر ...
  • ژیران، ف.(1375). فرهنگ اساطیر یونان باستان، ترجمه ابوالقاسم اسماعیلی، تهران: ...
  • شریفی، سمیه(1388). نقاشی: هایپررئالیسم؛ مجاز یا واقعیت ، تندیس، 168، ...
  • منصوریان، سهیلا (1391). وانمایی: تاریخچه و مفهوم؛ نگاهی به الزامات ...
  • منصوریان،  سهیلا و نصری، امیر(1395). نسبت میان پایان هنر و ...
  • هوروکس، کریس و ژتیک، زران(1392). بودریار قدم اول، ترجمه پیام ...
  • وارد،گلن(1393). پست مدرنیسم، ترجمه قادر فخر رنجبری و ابوذر کرمی، ...
  • Chase, L. (1975). (hyperrealism),. new york: rizzoli. ...
  • Perry, N. (1998). (Hypereality and global culture), London & newyork: ...
  • Smith, M. W. (2001). (Reading Simulacra: Fatal Theories for Postmodernity), ...
  • Larenza, M.J.H. (2013). Hyperrealism in words: Lisa Moore and the ...
  • URL1. https://2.americanart.si.edu/exhibitions/online/estes/images/fullsize/11.jpg ...
  • URL2:https://www.cavetocanvas.com/post/35090849548/richard-estes-broad-street-new-york-city-2003 ...
  • URL3: https://curiator.com/art/ralph-goings/morning-paper-rubys-diner ...
  • URL4: http://chuckclose.com/work027.html ...
  • نمایش کامل مراجع