تحلیل نشانه -معناشناختی سوگنگاره سوگواری پسر در مرگ پدر

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 663

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_VISUA-4-1_007

تاریخ نمایه سازی: 18 آذر 1398

چکیده مقاله:

چکیده: مقامات الطیور که منطق الطیر نیز گفته شده، سروده شیخ فریدالدین محمد عطار، شاعر سده 6 ه.ق/ 12 م و از اهالی نیشابور است که لحنی عرفانی و اندرزگو دارد. بهزاد (نگارگر مکتب هرات) در اواخر قرن 9 ه.ق/ 15 م، برخی از حکایات منطق الطیر را تصویرسازی کرد. نگاره سوگواری پسر در مرگ پدر یکی از آنها بود که موضوع آن، مرتبط با مراسم تدفین عمومی است و می توان به آن سوگ نگاره اطلاق کرد. سوگ نگاره مورد بررسی، هم از نظر معنایی و هم به لحاظ تجسمی، در تاریخ نگارگری ایران مهم است. نوشتار حاضر خوانش این تصویر را براساس نظریه مربع معناشناسی و بر پایه تعمیم تقابل-های دوگانه دنبال می کند. در این پژوهش توصیفی- تحلیلی داده ها به روش کتابخانه ای (کتاب و مقاله) جمع آوری شده و نتایج تحقیق نشان می دهد: در سوگ نگاره سوگواری پسر در مرگ پدر ، مرگ مفهومی انتزاعی و نمادین است که وجه عرفانی متن را در برابر وجوه دیگر (مثلا حماسی) تقویت می کند. در این اثر، آنچه اهمیت دارد نه تصویر ملموسات آشکار بلکه تفهیم برخی از تقابل های دوگانه نظیر مرگ≠ زندگی، ثابت≠ متغیر، و طبیعت≠ فرهنگ است، در پوشش این مقوله ها و اتصال معنا به هر قطب آنها، تصویر توانسته از بازنمایی صرف متن فراتر رود و همبستگی مردم با عقاید عرفانی را برجسته سازد تا به دلالتی فرهنگی- اجتماعی نزدیک شود.

نویسندگان

نسرین سیدرضوی

مدیرگروه هنراسلامی و هنرهای تجسمی- دانشکده هنر و معماری- دانشگاه علم وفرهنگ- تهران -ایران

سعید زاویه

مدیر تحصیلات تکمیلی، گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر ، تهران، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • قرآن کریم(1383). ترجمه مهدی الهی قمشه­ای، تهران: باقرالعلوم. ...
  • آریان، قمر(1362). کمال­الدین بهزاد، تهران: هنر و فرهنگ و هیرمند. ...
  • آژند، یعقوب(1387). مکتب نگارگری هرات، تهران: فرهنگستان هنر. ...
  • احمدپناه، سیدابوتراب و جباری، انسیه(1393). تحلیل نگاره بارگاه کیومرث اثر ...
  • باخرزی، ابوالمفاخر یحیی(1345)، اوراد الاحباب و فصوص الآداب، جلد2، به ...
  • پاکباز، رویین(1383). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، تهران: زرین ...
  • پویان، اشکان و عزیزی، حسین(1393). نگاهی به عناصر تاثیرگذار در ...
  • خامنه­ای، مهسا و خزایی، محمد(1389). تحلیل ساختار بصری در سه ...
  • رویل، نیکلاس(1388). ژاک دریدا، ترجمه پویا ایمانی، تهران: مرکز. ...
  • سجادی، سید علی محمد(1384). خرقه و خرقه­پوشی(جامه زهد)، تهران: علمی ...
  • شعیری، حمیدرضا(1381). مطالعه نشانه معناشناسی در فرایند گفتمانی آفیش­های تبلیغاتی، ...
  • شیرازی، علی­اصغر و قاسمی، صفورا(1391). ریشه­یابی آداب و رسوم ایلخانان ...
  • عالی­افندی، مصطفی(1369). مناقب هنروران، به همت توفیق سبحانی، تهران: سروش. ...
  • عباسی، علی(1385). مقالات دومین هم­اندیشی نشانه­شناسی هنر، کوشش حمیدرضا شعیری، ...
  • عباسی، علی(1395). نشانه-معناشناسی روایی مکتب پاریس، تهران: دانشگاه شهید بهشتی. ...
  • عبدالرزاق سمرقندی، کمال­الدین(1360ق). مطلع سعدین، جلد1، جزء دوم، لاهور: چاپ ...
  • عصمتی، حسین و رجبی، محمدعلی(1390). بررسی تطبیقی عناصر بصری نگاره ...
  • عطار، فریدالدین(1376). منطق­الطیر مقامات طیور ، به اهتمام سید صادق ...
  • علی­شیر نوایی، میر نظام­الدین(1363). مجالس النفائس، به اهتمام علی­اصغر حکمت، ...
  • علی­یزدی، شرف­الدین(1336). ظفرنامه تاریخ عمومی مفصل ایران در دوره تیموریان، ...
  • مقدم اشرفی، م.(1367). همگامی نقاشی با ادبیات در ایران، رویین ...
  • موسوی­لر، اشرف­السادات و مصباح، گیتا(1390). تحلیل ساختار روایت در نگاره ...
  • نقیب اصفهانی، شادی و ناظری، افسانه(1394). ریخت­شناسی نگاره سماع صوفیان ...
  • اسلامی، شماره هفتم و هشتم،  97-107.   ...
  • Barry,Michael(2004), Figurative art in Medievel Islam and the Riddle of ...
  • Collins and Mayblin,(1977), Derrida: By Totem Books. ...
  • URL1. www.thedigitalwalters.org/Data/Walters ...
  • نمایش کامل مراجع