بررسی ساختار بصری آثار ناتمام در هنر نقاشی و مجسمه غرب
محل انتشار: مبانی نظری هنرهای تجسمی، دوره: 4، شماره: 2
سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 591
فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
JR_VISUA-4-2_001
تاریخ نمایه سازی: 23 تیر 1399
چکیده مقاله:
هدف از نگارش مقاله حاضر بررسی ساختار بصری آثاری است که به صورت ناتمام در هنر نقاشی و مجسمه سازی غرب، توسط هنرمندان، در زمان های مختلف و شیوه های متعدد شکل گرفته است و سرانجام تاثیر به سزایی بر نظریات روشنفکران غربی گذاشته است. در این کنکاش در پی آنیم که: آیا هنرمندانی عمدا، اثری را ناکامل ارائه کرده اند یا برحسب اتفاق و ناخواسته، این آثار شکل گرفته است آیا یک اثر هنری را می توان تمام شده محسوب کرد به عنوان یافته های این پژوهش، می توان چنین اظهار نمود که با گذشت زمان و سپری شدن قرون متمادی و با توجه به گونه گونگی فرهنگ ها درجوامع بشری و تغییر و تحولات تکنیکی، این موضوع دستخوش تغییراتی می گردد که در بسیاری از قرون گذشته مطرح نبوده است و متعاقبا، در این گونه آثار نگرش و رویکرد قابل توجهی دیده میشود که جای واکاوی و تعمق دارد. سرانجام به عنوان نتیجه حاصل شده، باید گفت که این گونه آثار در ابتدا از فضایی به پایان نرسیده سرچشمه گرفته، لیکن، بعدها به نگاهی پارادوکسال تبدیل شده است و چه بسا از دستآوردهای ناتمامیت بهره جسته که برداشتی نوآورانه و بسیار عمیق فکری می باشد. در واقع، استفاده از ناتمامیت یا به دیگر سخن، پایان نیافته، همیشه نشات گرفته از فضایی حقیقتا، ناکامل نبوده است، بلکه گاه، برخی از هنرمندان برای به صحنه کشیدن نادیدنی ها و یا به نمایش گذاشتن فضایی نامحسوس از قالب ناتمامیت سود جسته اند.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
فرزانه تاک
دانشگاه علوم تحقیقات تهران.
جلال الدین سلطان کاشفی
استاد دانشگاه هنر تهران