جاودانگی روح از منظر افلوطین و سهروردی

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 455

فایل این مقاله در 19 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_WISDOM-8-3_001

تاریخ نمایه سازی: 22 خرداد 1398

چکیده مقاله:

جاودانگی اصل مسلم نظام فلسفی افلوطین و سهروردی است که رابطه مستقیمی با چیستی و هویت انسان دارد. افلوطین و سهروردی سرشت انسان را نفس می دانند؛ بنابراین دوگانه انگار محسوب می شوند؛ اما برداشت متفاوتی از دوگانه انگاری ارائه داده اند. دوگانه انگاری نزد افلوطین با ترکیب دوگانه ای همراه است. در ترکیب اول ماده و صورت و در ترکیب دوم بدن و روح با هم هویت یگانه ای از انسان بدست می دهند. در ترکیب دوم روح صورت بدنی حاصل از ترکیب اول را بازآفرینی می کند و حیات دوباره ای بدان می بخشد. در این معنا از دوگانه انگار، روح نقش علت را برای بدن دارد و ازاین رو، آن را به نحوی با خود هم سنخ می کند. اما نزد سهروردی رابطه علی و معلولی میان نفس و بدن مطرح نیست؛ نور اسفهبد به مزاج معتدل اعطاء می شود. از سوی دیگر سهروردی قائل به روج حیوانی است که تضاد آن کمتر از تضاد عنصر طبیعی است و  با نفس همسنخ تر است.

نویسندگان

بتول احمدی

دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی، گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و زبان های خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

فروزان راسخی

استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • الف) منابع فارسی ...
  • ابراهیمی دینانی ( 1379)، شعاع اندیشه و شهود در فلسفه ...
  • ابن سینا (1391)، التعلیقات، مقدمه و تحقیق و تصحیح سید ...
  • ارسطو ( 1389)، متافیزیک، مترجم محمدحسن لطفی تبریزی، تهران: طرح ...
  • افلاطون،(1380)، دوره آثار، مترجم: محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی. ...
  • پورجوادی، نصرالله (1364)، درآمدی به فلسفهافلوطین، تهران: مرکز نشر دانشگاهی. ...
  • داوری اردکانی، رضا (1391)، فلسفه تطبیقی چیست ، تهران:سخن. ...
  • ژیلسون، اتین، (1385 )، هستی در اندیشه فیلسوفان، مترجم: حمید ...
  • سهروردی، شهاب الدین (1384)، حکمت اشراق، ترجمه و شرح: سید ...
  • سهروردی، شهاب الدین یحیی (1380)، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج ...
  • سندمل، سموئل( 1391)، سرچشمه های تاویل،ترجمه فریدالدین رادمهر، تهران: انتشارات ...
  • شهرزوری، شمس الدین محمد( 1380)، شرح حکمهالاشراق، تصحیح، تحقیق و ...
  • شیرازی، قطب الدین(بی تا)، شرح حکمهالاشراق، انتشارات بیدار. ...
  • فلوطین(1366)، دوره آثار، مترجم: محمد حسن لطفی، تهران: شرکت سهامی ...
  • کاپلستون، فردریک(1388)، تاریخ فلسفه، ج 1، مترجم: سید جلال الدین ...
  • کربن، هانری(1379)، انسان نورانی در تصوف ایرانی، ترجمه فرامرز جواهری ...
  • گندمی نصرآبادی، رضا(1392)، فیلون اسکندرانی موسس فلسفه دینی، قم: انتشارات ...
  • مسیحیت و مسئله ذهن و بدن( مجموعه مقالات)(1362)، جمعی از ...
  • یزدان پناه، سید یدالله (1389)،حکمت اشراق(گزارش، شرح و سنجش دستگاه ...
  • یاسپرس، کارل(1363)،افلوطین، ترجمه: محمد حسن لطفی، تهران: شرکت سهامی انتشارات ...
  • وال، ژال(1380)، بحث درمابعدالطبیعه، ترجمه یحیی مهدوی و دیگران، تهران: ...
  • ب) منابع لاتین ...
  • Blumenthal, H. J.(1993 ), Soul and Intellect, Varlorum. ...
  • Emilsson, Eyj´olfurKjalar,(2007 )Plotinus on Intellect, Oxford University. Press. ...
  • Plotinus (vol (I&II) 1966, (III) 1967,(IV& V) 1984, (VI&VII) 1988), ...
  • Remes, Paulina.(2007), Plotinus self., cambridge university press. ...
  • نمایش کامل مراجع