بررسی و نقد دیدگاه ابن عربی در باب کیفیت عذاب اخروی با تکیه به آثار قرآنی و براهین عقلی

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 503

فایل این مقاله در 22 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_WPH-10-39_005

تاریخ نمایه سازی: 12 تیر 1396

چکیده مقاله:

وقتی نام ابنعربی به گوش میخورد، عرفان نظری در ذهن شنونده تداعی میگردد و آدمی میانگارد که جمیع مباحث کتابهای معروف وی صرفا متکفل بیان عرفان ناب اسلام است. مباحثی همچون عذاب نشیه آخرت، خلافت، امامت، ولایت و... لیکن بعد از ژرفنگری در آثار برجسته آن عارف نامدار، آدمی می بیند که بسیاری از مباحث کلامی و حتی فقهی در این کتابها بهنحو برجسته ایی مطرح گردیده و با مباحث عرفانی خلط شدهاست. مسیله وقوع عذاب در نشیه آخرت و ابدی یا غیر ابدی بودن آن، یکی از مباحث جنجالبرانگیز دانش کلام است که هر یک از فرقههای کلام اسلامی طبق مشرب فکری خود در آن باب سخن رانده اند، لیکن هیچ یک از فرقه های گونهگون کلامی وقوع عذاب اخروی و نیز ابدی بودن عذاب دوزخ را برای عد ه ایی از گنهکاران مورد شک قرار نداده بل آن را قطعی دانستهاند و کاملا به نصوص و ظهورات آیات قرآنی پای بند ماندهاند.ابنعربی نیز در آثار عرفانی خود، این مسیله کلامی را با آب و رنگ عرفانی مطرح نموده لیکن به هیچ روی به تصریحات صدها آیه و حتی براهین عقلی پای بند نمانده و با صراحت لهجه، ابدی بودن عذاب بل تحقق خود عذاب و وعیدهای الهی را انکار نموده و مد عی شده که همه آدمیان در جهان بیپایان آخرت برای ابد از نعمات الهی بهرهمند شوند گرچه کیفی ت نعمتهای دوزخیان با بهشتیان در ظهور تجل یات الهی متباین باشند. نویسنده مقاله دیدگاه ابنعربی را مورد نقد قرار داده و با استناد به آیات و براهین عقلی آن را مردود دانستهاست.

نویسندگان

محمدحسین بیات

دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علا مه طباطبایی