نلسون گودمن: مسیله وجودشناسانه ارزش هنر

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 388

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_WPH-12-47_002

تاریخ نمایه سازی: 15 اردیبهشت 1397

چکیده مقاله:

این مقاله به بررسی مسیله وجودشناسانه ارزش هنر در فلسفه نلسون گودمن می پردازد،به عبارت دیگر، این مسیله که ’ طبق نظریه شناخت گرایی گودمن، روابط میان ویژگی(های) ارزشمند یک اثر هنری با خود آن اثر از چه نوع است؛ در وهله اول، از طریق بررسی (1) انواع روابط میان ویژگی های ارزشمند اشیاء با خود آن ها،(2) انواع روابط میان ویژگی های ارزشمند آثار هنری با خود آثار،(3) موضع گودمن درباره مسیله دستوری ارزش هنر، مقدمات حل مسیله فوق را فراهم می کند. و در وهله بعد، معلوم می سازد که گرچه گودمن در مسیله دستوری ارزش هنر یک شناخت گرا شمرده می شود، و موضع شناخت گرایی در مسیله ی وجودشناسانه، یک موضع ضدذات گرایانه است، اما چنین نیست که ضدذات گرایی او دقیقا واجد همان مولفه هایی باشد که شناخت گرایی بدانها قایل است. گودمن، در این باور که ارزش شناختی اسناد شده به هنر، (1) متکثر است و (2) خاص هنر نیست، با شناخت گرایی هم قول است. اما در این که این ارزش (3) میان همه ی آثار هنری مشترک است و (4) رابطه میان آن با خود آثار از نوع درونی است با شناخت گرایی اختلاف دارد. با این حال، این اختلاف که گودمن را به موضع ذات گرایی نزدیک می کند سبب عدول وی از موضع ضدذات گرایی نمی شود، زیرا هرچند به اشتراک ارزش شناختی در میان همه آثار هنری قایل است، اما،این ارزش مشترک را خاص هنر نمی داند.

نویسندگان

علی اکبر احمدی افرمجانی

دانشیار دانشگاه علالامه طباطبایی

احمد رحمانیان

دانشجوی دکتری فلسفه هنر، دانشگاه علامه طباطبایی