رویکرد انتقادی مرلوپونتی به قصدیت هوسرل

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 731

فایل این مقاله در 22 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_WPH-14-55_007

تاریخ نمایه سازی: 25 خرداد 1398

چکیده مقاله:

مرلوپونتی در پدیدارشناسی ادراک می کوشد تا از تبیین سنتی قصدیت فراتر رود و به این منظور به توصیف پدیدارشناسی بدن می پردازد. به نظر مرلوپونتی، میان جهان و آگاهی جدایی وجود ندارد و این دو در هم گره خورده اند. آگاهی برای مرلوپونتی، سوژه محضی نیست که مقوم ذوات و ماهیات لایزال باشد و به پدیدارها معنا ببخشد، بلکه بدن سوژه ای است که روی به جهان دارد و نمی تواند از این حوزه عملی که در جهان دارد، جدا شود. اعیان این سوژه بدن نیز در همین حوزه پدیداری قرار دارند که با روی آوردن بدن زیسته به آن ها تعین می یابد و از ابهام خارج می شوند و از این طریق، معنای آن ها متولد می شود. بر این اساس، قصدیت از نظر مرلوپونتی، جهت گیری در جهان و روی داشتن به خود جهان است و حالات قصدی در برخوردها یا حالات جسمانی واقع در نوعی محیط فیزیکی و انضمامی تحقق می پذیرند. در این مقاله، می کوشیم تا تفسیری از مفهوم قصدیت از منظر مرلوپونتی ارائه دهیم که خود آن را قصدیت عملی می نامد و تفاوت ها و مشابهت های آن را با قصدیت هوسرل تبیین کنیم. تفاوت اصلی دیدگاه این دو فیلسوف در نقد مرلوپونتی بر ساختار نوئسیس نوئمای هوسرل است. او ادعا می کند که معنا، ذاتی حوزه پدیداری است و امکان ندارد از طریق تمایز میان ماده و صورت تجزیه و تحلیل شود.

نویسندگان

سمیه رفیقی

فلسفه دانشگاه تبریز

محمد اصغری

دانشگاه تبریز

محمود صوفیانی

عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه تبریز

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • مرلوپونتی، موریس. (1394). جهان ادراک. ترجمه فرزاد جابرالانصار. تهران: ققنوس. ...
  • کارمن، تیلور. (1394). مرلوپونتی. ترجمه مسعود علیا. تهران: ققنوس ...
  • Brentano, F. (1995). Psychology from an Empirical Stand Point. Trans ...
  • Dillon, (1988). Merleau-ponty’s Ontology. Indiana University Press. ...
  • Heidegger, Martin. (1985). Being and Time. Trans by Macquarie and ...
  • Husserl, E. (1969). Formal and Transcendental Logic. Trans by Cairns, ...
  • ----------- . (1970). The Crisis of European Sciences and Transcendental ...
  • ----------- . (1983). Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and ...
  • ----------- . (1999). The Idea of Phenomenology. Trans. by L. ...
  • L’cart, (2010). Merleau-ponty’s Separation from Husserl . Merleau-Ponty at the ...
  • McIntyre, R. & Woodruff Smith, D. (1989). Theory of Intentionality ...
  • Merleau- ponty, M. (1964). a. The Philosopher and His Shadow ...
  • ----------------------- . (1964). b. The Primacy of Perception. Ed. James ...
  • ----------------------- . (1967). Structure of Behavior. Trans by Fisher, A. ...
  • ----------------------- . (2005). Phenomenology of Perception. Trans by Smith, C. ...
  • نمایش کامل مراجع