CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)
عنوان
مقاله

اثربخشی بازی های رایانه ای بر رشد مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا

اعتبار موردنیاز PDF: ۰ | تعداد صفحات: ۴ | تعداد نمایش خلاصه: ۵ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۸
کد COI مقاله: KACMED01_026
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۵۰۴.۲۱ کیلوبایت
متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

متن کامل این مقاله منتشر نشده و درپایگاه سیویلیکا موجود نمی باشد.

منبع مقالات سیویلیکا دبیرخانه کنفرانسها و مجلات می باشد. برخی از دبیرخانه ها اقدام به انتشار اصل مقاله نمی نمایند. به منظور تکمیل بانک مقالات موجود، چکیده این مقالات در سایت درج می شوند ولی به دلیل عدم انتشار اصل مقاله، امکان ارائه آن وجود ندارد.

خرید و دانلود فایل PDF مقاله

متن کامل (فول تکست) این مقاله منتشر نشده و یا در سایت موجود نیست و امکان خرید آن فراهم نمی باشد

مشخصات نویسندگان مقاله اثربخشی بازی های رایانه ای بر رشد مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا

    احمد احمدی - دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی
جاوید تکجو - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، علامه طباطبائی، تهران، ایران
مرتضی بختیاروند - دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، علامه طباطبائی، تهران، ایران
  بهاره رستمی - کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده مقاله:

هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی بازی های رایانه ای بر رشد مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالابود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان 7 تا 11 ساله مبتلا به اختلال اتیسم که درسال 1397 درحال دریافت خدمات درمانی از مراکز درمانی و توانبخشی شهر ستان اندیمشک بودند، تشکیل دادند. در این پژوهش 30 کودک پسر مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس براساس پرسشنامه سنجش دامنه طیف اتیسم انتخاب و 15 نفر از آنها در گروه آزمایش و 15 نفر دیگر در گروه کنترل به شیوه تصادفی گمارش شدند. در ابتدا هردو گروهتوسط فرم والدین پرسشنامه مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت 1990 مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسه 30 دقیقه ای در طول 6 هفته مداخله بازی های رایانه ای رادریافت کردند در حالی که گروه کنترل چنین مداخله ای را دریافت نکردند. در پایان دوباره هر دو گروه مجددا توسط فرم والدین پرسشنامه مهارت های اجتماعیگرشام و الیوت 1990 مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها این پژوهش نشان داد که بازی های رایانه ای بر رشد مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالاموثر است. از این رو با توجه به نتایج به دست آمده می توان بازی های رایانه ای را به عنوان یکروش تاثیرگذار بررشد مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا پیشنهاد داد تا بخشی از مشکلات این کودکان کاهش یابد.

کلیدواژه‌ها:

بازی های رایانه ای، مهارت های اجتماعی، اختلال اتیسم

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-KACMED01-KACMED01_026.html
کد COI مقاله: KACMED01_026

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
احمدی, احمد؛ جاوید تکجو؛ مرتضی بختیاروند و بهاره رستمی، ۱۳۹۸، اثربخشی بازی های رایانه ای بر رشد مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا، همایش خانواده، اختلال اتیسم و چالش های همراه، دانشگاه علا مه طباطبایی، https://www.civilica.com/Paper-KACMED01-KACMED01_026.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (احمدی, احمد؛ جاوید تکجو؛ مرتضی بختیاروند و بهاره رستمی، ۱۳۹۸)
برای بار دوم به بعد: (احمدی؛ تکجو؛ بختیاروند و رستمی، ۱۳۹۸)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

علم سنجی و رتبه بندی مقاله

مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
نوع مرکز: دانشگاه دولتی
تعداد مقالات: ۱۱۴۳۱
در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

مدیریت اطلاعات پژوهشی

اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

مقالات مرتبط جدید

شبکه تبلیغات علمی کشور

به اشتراک گذاری این صفحه

اطلاعات بیشتر درباره COI

COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.