کیفرانگاری و کیفردهی بر اساس مبانی مکتب اگزیستانسیالیسم

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 394

فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

KAUHEM01_008

تاریخ نمایه سازی: 29 مهر 1396

چکیده مقاله:

اگزیستانسیالیسم، مکتبی فلسفی است که به دو مبنای آزادی و مسیولیت اهمیت ویژه ای داده است. ژان پل سارتر، بااستدلالات فلسفی، به این نتیجه نایل می آید که انسان، محکوم به آزادی است و از این رو، ژرف ترین شکل ممکن از آزاد ی را برای انسان متصور می شود. با نظر به رویکرد آزادانه- محور اگزیستانسیالیسم، و از آنجا که مفهوم آزادی از مقام شامخی در این مکتب برخوردار است، دخیل نمودن اندیشه ها و مولفه های این نحله در عالم حقوق کیفری، تحلیلات و استنتاجات قابلاعتنایی را به دست می دهد. با بررسی خواست های اگزیستانسیالیسم در حوزه ی کیفر، عیان می شود که کیفرانگاری وکیفردهی در آموزه های مکتب اگزیستانسیالیسم، بر لایه ی دو مبنای اساسی این نحله، یعنی آزادی و مسیولیت بنا میشود. به این ترتیب که، چون انسان از منظر دستگاه اگزیستانسیالیسم کاملا آزاد و مختار است، لذا ایجاب می نماید تا ازمجازات ها و تاسیس های حقوقی ای استفاده شود که کمترین تضییق آزادی فرد را به همراه دارند. همچنین در حیطه ی نوعکیفر، مجازات اعدام به دلیل شدیدترین نوع سالب آزادی، مورد نقد فلاسفه ی اگزیستانسیالیست قرار گرفته و به کارگیری ازآن در تقابل با اندیشه ی مکتب اگزیستانسیالیسم قرار دارد.

نویسندگان

احمد فلاحی

استادیار حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، سنندج، ایران

شایان اکبری

کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، سنندج، ایران