بررسی تحلیل ماهیت عقد موقت و جایگاه آن در اسلام و قوانین حقوقی ایران

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 411

فایل این مقاله در 30 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

KAUHEM02_036

تاریخ نمایه سازی: 31 تیر 1398

چکیده مقاله:

دین اسلام به عنوان یکی از کاملترین ادیان بشری، همواره تمامی ابعاد زندگی انسان را مد نظر خود قرار داده است و بر همین اساس، در یک قالب و چارچوب اساسی به جهت هدفمند نمودن بقای نسل و غریزه جنسی در مسیر صحیح، ازدواج را مد نظر قرار داده به گونه ای که پیامبر عظیم الشان اسلام آن را سنت حسنه خویش نامید. اما با توجه به این که در پاره ای از مواقع در برخی از افراد جامعه، حضور زن دیگری در تکمیل نمودن اغنای جنسی فرد اثر گذار بوده و در این بین، عدول و تخطی از قوانین اسلامی به هیچ عنوان پذیرفته نمی باشد، بحث وجود ازدواج موقت مطرح می گردد. در واقع ازدواج موقت یکی از نهادهایی حقوقی است که روح آن در قوانین مدنی از فقه اسلامی نشات گرفته است و در قرآن کریم بدان اشاره گردیده که هدف اصلی آن کنترل غریزه جنسی در مسیر شرعی و صحیح بیان شده است و در مواقع عسرت و اضطرار پیشنهاد می گردد. بر همین مبنا قانونگذار ایران که به تاسی از فقه اسلامی به وضع قوانین می پردازد نیز ازدواج موقت را به رسمیت شناخته است. لذا با عنایت به اهمیت موضوع و نیز وجود مشکلاتی که در حوزه ازدواج موقت و مباحث مربوط به آن وجود دارد، این مطالعه با هدف بررسی تحلیل ماهیت عقد موقت و جایگاه آن در اسلام و قوانین حقوقی ایران، در قالب یک مطالعه توصیفی تحلیلی و به شیوه مروری کتابخانه ای انجام گرفته است. داده ها و اطلاعا لازم نیز با استفاده از مرور و بررسی کتب مختلف، جستجو در سایتهای اینترنتی و استفاده از مقالات و رساله های مرتبط انجام گرفته است.در نهایت این مقاله بحث ازدواج موقت از ابعاد مختلف فقهی و حقوقی مورد بررسی قرار می دهد و قانون حمایت از خانواده در ایران را نیز مورد نقد و بررسی قرار می دهد.

نویسندگان

مسعود مرادی

دانشجوی دکترای حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، یاسوج، ایران

مرصاد ابوذری

دانشجوی دکترای حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، یاسوج، ایران

محمدباقر عامری نیا

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، یاسوج، ایران.