جلوه های رئالیسم ،ناتورالیسم و کلاسیسم در اتوبوس دولت آبادی
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 451
فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
LANGUAGE01_233
تاریخ نمایه سازی: 25 آذر 1395
چکیده مقاله:
محمود دولت آبادی نویسنده ی پر آوازه ی قرن اخیر صاحب آتار بسیار ارزشمندی در نثر فارسی است که آثار منثور او به خوبی در میان ادبیات داستانی معاصر جا باز کرده اند و طرفداران فراوانی پیدا کرده اند.شاید کم آوازه ترین اثر این نویسنده ی توانمند کتاب اتوبوس باشد که به عنوان یک فیلمنامه ی موفق به نمایش گذاشته شد . در این مقاله به بررسی مکتب های ادبی در فیلمنامه ی اتوبوس ایشان پرداخته می شود.در این اثر زیبا و کم نام دولت آبادی اندیشه های مکتب های رئالیسم ، ناتورالیسم و سمبولیسم دیده می شود.از جمله بارزترین نمودهای رئالیستی اثر ، توجه به اجتماع معاصر ، توجه به واقعیت ، بهره گیری از افراد عادی جامعه به عنوان قهرمان و توجه دقیق به جزئیات است.استفاده از زبان محاوره ، سخن گفتن از زشتی ها ، شکستن حرمت کلمات ، به تصویر کشاندن فقر و بی عدالتی ، شرح دقیق جزئیات حوادث و پایان تراژیک داستان از بازرترین نمودهای ناتورالیسم در این اثر است.وجود ابهام در فهم بعضی از مفاهیم ، بهره گیری از زبان سمبول - که خود برای فهم نیاز به تفسیر دارد - ، وجود واقعیتی دیگر در پس واقعیت موجود و استفاده از تصاویری عینی و ملموس برای بیان افکار و مفاهیمی انتزاعی از جمله ویژگی های مکتب سمبولیسم در این اثر است
کلیدواژه ها:
نویسندگان
فریبا ولی پور عالم
دانشجوی دکتری، دانشکده ادبیات،دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد، ایران
محمد رضا روزبه
دکترای زبان و ادبیات فارسی ، هیات علمی دانشگاه لرستان، خرم آباد ، ایران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :