جاندارانگاری عناصر طبیعی و هوشمندی حیوانات و موجودات ماورایی درشاهنامه
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,014
فایل این مقاله در 22 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
LANGUAGE01_316
تاریخ نمایه سازی: 25 آذر 1395
چکیده مقاله:
در هستی شناسی انسان بدوی، نظام آفرینش دو جنبه ی مادی و غیر مادی داشت. به گمان او هر چیز متحرک، به کمک جنبه ی غیر مادی (روح) آن به حرکت درمی آمد. این پنداشت حاصل جاندار انگاری و زنده بینی عناصر طبیعی از سوی انسان بود. در نگاهی به پدیدارشناسی اساطیر،چنین به نظر می رسد، عناصر و نمادها و شخصیتهای اسطوره ای، نخست با حالت روحی جاندار انگارانه ی انسان روبرو شده ، سپس با تزریق عنصر قدسی به شکل اساطیر ماندگار شده اند. این تحقیق به بررسی هوشمندی عناصر اساطیری و پدیده های طبیعی نظیر باد، آتش، گیاه، حیوانات، موجودات ماورایی و اشیاء، در شاهنامه می پردازد. از عناصر طبیعت باد با دو نمود مثبت و منفی ظاهر شده است؛جنبه ی مثبت آن را «وای به» و بعد منفی آن را«وای بد» برعهده دارد.آتش و آب به دلیل قداستی که در فرهنگ ایران باستان دارند، با دیدی مثبت زنده بینی شده اند.حیواناتی نظیر اسب، شیروموجودات ماورایی همچون سیمرغ و غرم با توجه به خویشکاریشان،گاهی مثبت و گاهی منفی ظاهر شده اند.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
محمد حسین خان محمدی
استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه
محمد بیگدلو
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :