بررسی مقایسه ای انواع ارتباطات غیر کلامی در فیلم نامه و نمایشنامه»( با تکیه بر فیلم نامه « پرده ی نئی» بیضایی و نمایش نامه «زائر» حمید امجد» )
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 745
فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
LANGUAGE01_331
تاریخ نمایه سازی: 25 آذر 1395
چکیده مقاله:
ارتباط غیرکلامی یکی از چهار گونه ی ارتباطی است که در ادبیات، برای تصویری کردن و تأثیرگذاری بیشتر اثر به کار می رود. نمایش نامه و فیلم نامه که برای اجرا نوشته می شوند، از اینگونه رمزها بیش از سایر انواع ادبی استفاده می کنند. بیضایی اغلب با فیلم نامه ها و امجد غالبا با نمایشنامه هایش شناخته می شوند. این پژوهش درصدد است که نقش و جایگاه انواع ارتباط غیرکلامی و پیام غالب آن ها را در دو اثر شاخص این نویسندگان بررسی کرده و به مقایسه ی میزان بهره گیری هر کدام، به عنوان یک فیلم نامه و یک نمایشنامه نویس بنام، از رمزهای بی کلام بپردازد. بر اساس جستار پیش رو، امجد از رمزهای رفتاری انسان و بیضایی از پیام های محیطی بیشتر بهره برده اند. این آمار، ما را به این نتیجه می رساند که بیضایی چنانکه اقتضای فیلم نامه است از مؤلفه های مذکور، بیشتر جهت فضاسازی و امجد نمایش نامه نویس در راستای شخصیت پردازی استفاده نموده اند.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
هدی کجوری
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، ایران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :