بررسی صورت و معنای نمادانسانی زال و سیمرغ اساطیری در نگاره های شاهنامه

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 800

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

LANGUAGE01_425

تاریخ نمایه سازی: 25 آذر 1395

چکیده مقاله:

داستان های شاهنامه به دلایلی از قبیل تصاویر حماسی ،پراغراق ،رنگین ونمادین خود ،یکی از کتبی بود که نگار گر میتوانست برای ترسیم تصاویر آن به خیالپردازی ژرف بپردازد و همچنین استقلال خود را در تصویر سازی حفظ نماید.گزینش موضوعات معین برای تصویر گری و باز آفرینی وبررسی ومطالعه مداوم آن ها منجر به تثبیت برخی طرح ها ونقوش ترکیب بندی وعلایم مشخص قهرمانی میشود. در این تحقیق با بررسی نگاره های مکاتب گوناگون اعصار مختلف وصحنه های ترسیم شده از زال خواهیم دید که شرح وتصویر چهره وی در طی قرون بدون تغییر مانده است ، وبه عبارت دیگر علایمی چون سپیدی موی یا سوار برسیمرغ یا در لانه سیمرغ بر کوه قاف که به شناسایی وی منجر میشود همواره ثابت بوده اند.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

لیلا تقوی

کارشناس ارشد ادبیات نمایشی .آموزش وپرورش شیراز ناحیه 3

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • - احمدی، بابک. (1381). از نشانه‌های تصویری تا متن .چاپ ...
  • - پورنامداریان، تقی. (1367). رمز و داستان‌های رمزی. چاپ دوم، ...
  • - فردوسی، ابوالقاسم. (1374). شاهنامه به تصحیح ژول مول. مترجم ...
  • - مختاری، محمد . (1368).حماسه در رمز و راز ملی ...
  • - حیدری، مرتضی. (1373) بررسی تطبیقی وجوه تصویری ادبیات و ...
  • - علیمرادی، محمود. (1379). بررسی فرم و رنگ در نگارگری ...
  • - محمودی، اکرم. (1375). طراحی و ترکیب‌بندی در نگارگری ایرانی. ...
  • - مرزبانی، محمد مهدی. (1372-73). فضا و رنگ در نقاشی ...
  • نمایش کامل مراجع