بررسی مشروعیت بیع شرط در مذاهب اسلامی

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,442

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

LAWBCNF01_051

تاریخ نمایه سازی: 21 دی 1398

چکیده مقاله:

بیع شرط که به بیع الخیار نیز موسوم است و در فقه امامیه پذیرفته شده و در بیع شرط دو طرف معامله توافق می کنند که چنان چه بایع در مدتی که در ضمن عقد معلوم می شود، مثل ثمن را به مشتری باز گرداند، حق دارد معامله را فسخ کند و مبیع را دوباره به ملکیت خود باز گرداند. در این مقاله ادله مشروعیت بیع شرط مورد بررسی قرار گرفته است. اطلاقات و عموم ادله وجوب وفا به عقد و شرط و نصوص روایی وارد شده در این باب، جای هیچ تردیدی در جواز بیع شرط باقی نمی گذارد. بیع شرط از حیث آثار با رهن و از جهت قصد و نحوه تحقق با ربا متفاوت است و مشمول ادله نهی از ربا و حرمت آن قرار نمی گیرد. ملاحظه ادله مشروعیت بیع شرط، هر چند حق فسخ غالبا برای بایع منظور می شود، اما مشتری نیز می تواند از این حق برخوردار باشد. مدت خیار و نحوه استرداد ثمن و مبیع تابع توافق دو طرف عقد است. حاصل این تحقیق می تواند در توسعه نظام بانکداری بدون ربا مورد استفاده قرار گیرد و با افزودن بیع شرط به عملیات بانکی بدون ربا، گامی موثر در حل معضلات و مشکلات اقتصادی و بانکی برداشته شود.

نویسندگان

قاسم حقانی

دانشجوی دکترای تخصصی حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کروه حقوق خصوصی، کرج، ایران

مهدی افتخاری سولا

دانشجوی دکترای تخصصی حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کروه حقوق خصوصی، کرج، ایران