بررسی تطبیقی تاثیر سقط جنین در صحت وصیت برای حمل
محل انتشار: نخستین کنگره بین المللی جامع حقوق
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 587
فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
LAWI01_259
تاریخ نمایه سازی: 21 شهریور 1395
چکیده مقاله:
قانون گذار جمهوری اسلامی ایران با الهام از رهنمودهای فقه اسلامی، جنین انسان را، موجودی دارای شخصیت انسانی و قابل تکریم و حمایت می داند که مانند سایر انسان ها دارای حقوقی است از جمله حقوق مدنی که با زنده متولد شدن انسان شروع شده و با مرگ وی پایان می پذیرد. باتوجه به اینکه هر شخص با زنده متولد شدن از حقوق مدنی برخوردار شده و دارای اهلیت تمتع می گردد چنانچه حمل مرده متولد شود و یا به هر دلیلی سقط گردد و یا نیمی از حمل زنده و نیمی دیگر مرده متولد شود وصیت باطل است و صحت وصیت تنها در موردی است که حمل زنده به دنیا آید و نیز بنابر نظر برخی زنده سقط گردد و سپس فوت نماید و یا سقط بر اثر جرم باشد. قانون مدنی در ماده 852 مقرر داشته: «اگر حمل در نتیجه جرمی سقط شود موصی به، به ورثه او می رسد مگر اینکه جرم مانع ارث باشد» با توجه به اینکه سقط، انواع مختلف دارد قانون مدنی تنها سقط در نتیجه جرم را مطرح کرده است که این تحقیق به بررسی سایر انواع سقط در صحت وصیت پرداخته است
نویسندگان
میثم هاشمی
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه یزد، تهران، نویسنده مسئول
حسین ابوئی
استادیار و عضو هیأت علمی، گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه یزد، یزد
محمود حائری
استادیار و عضو هیأت علمی، گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه یزد، یزد
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :