مقایسه موسیقی ردیف در منظومه های خسرو و شیرین و ویس و رامین

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 516

فایل این مقاله در 26 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

LLCSCONF04_057

تاریخ نمایه سازی: 7 خرداد 1399

چکیده مقاله:

ردیف یکی از عناصر ایجاد موسیقی در شعر فارسی به ویژه اشعار غنایی است. حضور ردیف در شعر موجب ایجاد آهنگ و توازن بیشتر بین واژگان بیت می گردد. به طوری که اگر بنا بر ایجاد فضایی عاشقانه باشد؛ ردیف می تواند بانقش آفرینی پررنگ در شعر، فضا را با موقعیت شعر همراه سازد و ذهن مخاط را برای ارتباط بیشتر با شعر آماده کند . در پژوهش حاضر، ردیف به عنوان یک عنصر موسیقی آفرین در دو منظومه مورد کاوش قرار گرفته و این نتایج حاصل شده است: ردیف در دو منظومه خسرو و شیرین و ویس و رامین در مقایسه با شاعران همین دوره هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی جایگاه چندان مطلوبی ندارد. ردیف ها بیشتر در حد افعال ربطی است، بود، شد، گشت ، گردید. حرف نشانه چون، را و واژگان تک کلمه ای هستند و کمتر از ردیف های اسمی و ردیف های طولانی استفاده شده است. در ویس و رامین بسآمد ردیف، در تمام موقعیت ها یکسان است اما در خسرو و شیرین با وجود ضرورت بیشتر، در موقعیت های عاشقانه نسبت به دیگر موقعیت ها از ردیف کمتر استفاده شده است.

نویسندگان

سید مهدی موسوی نیا

دانشگاه سلمان فارسی کازرون ، دانشگاه سلمان فارسی کازرون