بررسی چگونگی بازنمایی بدن در آثار فروغ فرخزاد (اسیر، دیوار، عصیان)

سال انتشار: 1399
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,270

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

LLCSCONF05_018

تاریخ نمایه سازی: 19 شهریور 1399

چکیده مقاله:

طی قرن ها، بدن انسان که حامل تجربه ی زیسته فردی است تحت تاثیر دگرگونی های تاریخی، اجتماعی وفرهنگی به یک پدیده برساخته بدل شده است که منجر به نگرش ها و رویکردهای متعددی برای مطالعاتیبا محوریت بدن شده است. بازنمایی، استفاده از زبان برای بیان معنای جهان پیرامون است.ادبیات خاصه شعر بهواسطه زبان گفتار/ نوشتار یک نظام و ابزار بازنمایی است که به بیان تجربه زیستهشاعر می پردازد. در این مقاله سعی شده است، بازنمایی بدن در سه مجموعه (اسیر، دیوار، عصیان) فروغفرخزاد به عنوان یک شاعر پیشرو در ادبیات معاصر، بر اساس نظریه بازنمایی استوارت هال و شیوه بازتابیتحلیل و بررسی شود. مطالعه اشعار این مجموعه ها، نشان داد که در این آثار، بدن طبیعی زن و تجربهزیست شده ی شاعر با واژه ها و ترکیبات حوزه بدن بازنمایی شده است و این بازنمایی، فارغ از کلیشه هایجنسیتی برساخته و تصنعی که قرن ها با نگاه و سلطه ذهنیت مردانه در ادبیات فارسی همراه بوده است،در این اشعار مطرحشده است. در این پژوهش همچنین ویژگی هایی برای بدن بازنمایی شده در این آثار،به تفکیک مجموعه و با ذکر مثال و نام شعر استخراج شده است که به تابوشکنی هایی در وصف بدن زنانه،بیان لذت زنانه، بیان تجربه زیسته زنانه و موارد دیگر اشاره شده است.

نویسندگان

فریدا مظاهری تهرانی

دانشجو کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه شهرکرد

فرشید امامی پنا

دانشجو کارشناسی ارشد پژوهش، دانشگاه هنر تهران