بررسی فقهی حقوقی تکالیف و حقوق متقابل زن و شوهر در ازدواج موقت
محل انتشار: نخستین کنفرانس سراسری حقوق و مطالعات قضایی
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 632
فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
LLSC01_020
تاریخ نمایه سازی: 8 اردیبهشت 1396
چکیده مقاله:
اسلام در کنار راهکارهای گوناگون جهت تسهیل ازدواج دایم،ازدواج موقت را برا ی حل مشکلات جنسی جوانان(در مواردی که ازدواج دایم ممکن نیست)پیشنهاد م یکند. ازدواج موقت که قریب به پانزده قرن پیش از سوی اسلام،برای جلوگیری از طغیان شهوت در مواقع ضروری با شرایط آسان تجویز گردیده است؛نظر متفکران جهان را به خود جلب نموده است.حتی اندیشمندان انسان دوست جوامع غیر اسلامی ن یز،برایجلوگیری از انحرافات اخلاقی،تخلف از قررات قانونی،ایجاد بهداست روانی و رها شدن از تحمل یک نوع رنج روحی و احساس گناه،ازدواج موقت ر ا لازم و ضرور ی تشخیص م یدهند؛همان حقیقتی که اسلام بدان توجه کامل داشته و برای حسن اجرا ی آن نیز تعالیم جامعی را بیان فرموده است. روشن شد که حکم ازدواج موقت در قرآن هم،ثابت شده و در زمان حیات پیامبر صل6ی الل6ه علیه و اله، خلیفه اول و مدتی از زمان خلیفه دوم رواج داشته است؛نیز بیان شد که دلایل ادعای نسخ این حکم غیر قابل قبول است و تحر یم آن توسط خلیفه دوم،موقتی،سیاسی و مصلحت ی بوده است همانند تحریم تنباکو در ایران. ازدواج موقت،هرگز بمنزله رواج فحشاء نیست بلکه از مقرراتی همانند ازدواج دایم برخوردار است.اگر ازدواج موقت تحت ضوابط و مقررات خاص،برای مردم تب یین شود؛ب ی شک م یزان روابط نامشروع و ب یبند وباریهای جنسی ن یز به طورچشمگ یری کاهش پیدا خواهد کرد. خانواده اولین نهادی است که انسان را از تنها یی خارج م ی کند و او رابه اندیشیدن به منافع جمع وادار م یسازد.اساس و رکن اصلی نهاد مقدسخانواده ازدواج است که به مثابه نیاز و خواست طبیعی مرد و زن به شمارم ی آید و در چارچوب قراردادها ی شرع ی و حقوقی صورت م یپذیرد.باید به ازدواج به مثابه پدیدهای که،حاصل تعامل بین فرهنگ و قواعداجتماعی با طبیعت و کششهای جنسی که در عوامل و عناصر متعدد وگوناگون اقتصادیی،اجتماعی و فرهنگی ریشه دار نگریست.به همین دلیلاست که،در بین تمامی اقوام و ملل،در تمامی زمانها و مکانها وجودداشته و همهی مکتبها و ادیان،به ویژه دین مبین اسلام بر آن تاکیدفراوان کرده است و همواره پ یروان خود را به آن ترغیب م ینماید.البته بایدتوجه داشت که ازدواج هدفها و نیازهای ب یشماری را تامین م یکند،ازجمله:تامین نیازهای زیستی،جنسی،روانی،مادی،اقتصادی و بقاینسل.امازندگی مشترک هدفهای عال یتری را نیز پیش رو دارد.از جمله رشد وتکامل و سلامت فردی،اجتماعی،تقویت روحیه همکاری،تقسیم کار،پرورش فرزند،گسترش روابط انسانی مطلوب و سرشار از عاطفه و مهربانی وسرایت آن به جامعه است،البته رسیدن به این هدف مستلزم به وجود آمدنویژگی ها و موقعیتهای خاصی از جمله بلوغ جسمانی،روانی،اجتماعی وفکری مرد و زن،شناخت صحیح از خود،آگاهی کامل از مسیولیتهاییاست که در سایه زندگی مشترک پدید م یآید.با این مقدمه،در مقال ه حاضر ابتدا به انواع قانونی ازدواج و تعریفانواع آن پرداخته م ی شود و سپس جنبههای حقوقی و اجتماعی ازدواجموقت(صیغه)مورد بررسی قرار م یگیرد [1.[
کلیدواژه ها:
نویسندگان
محمد فتاحی
کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بروجرد،بروجرد،ایران.
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :