CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

مقایسه ی تطبیقی جهان بینی حافظ و ابوسعید ابوالخیر

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۲۲ | تعداد نمایش خلاصه: ۷۶ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۵
کد COI مقاله: LPMCONF01_0041
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۳۸۵.۹۶ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۲۲ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۲۲ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله مقایسه ی تطبیقی جهان بینی حافظ و ابوسعید ابوالخیر

  نسرین بیرانوند - دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور
  پیمان معمارزاده - عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور شوش، دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه چمران

چکیده مقاله:

جهان بینی دیدن جهان است و کسب تجارب لازم در اثر سیر و سفر و تامل در وضع آفاق، تدبر در چگونگی انفس بالاخره کسب معارف و تحصیل آنچه از ضروریات عالم انسانی به حساب می آید. جهان بینی همچنان که از نامش پیداست مربوط می شود به دیدن آدم جهان را با بصر و بصیرت پس به یقین مقوله ای از نوع جهان بینی دو روی می تواند داشت: روی همراه واقعیت است و ظواهر امور و رویی وابسته ی حقایق عالم است و به باطن کارها، خلاصه آنکه جهان بینی)ایدیولوژی( نوعی پرواز فکر است با دو بال ظاهر و باطن، در این پرواز خاص است که آدمی هستی را تجربه می کند تابه زندگی خویش جهت و هدف ببخشد. به عبارت دیگر هر نوع علم و عمل و باوری که ما را با جهان مربوط می سازد، وابسته به جهان بینی ماست و بالاخره این که نفس جهان بینی از خصایص عمده یک فرهنگ پویاست. گسترش جهان بینیعارفان همزمان با اوایل قرن پنجم در قالب شعر، برقافله سالاری شیخ بزرگ مهنه ابوسعید ابوالخیر و یاران او در خراسان مقایسه دلالت دارد که صبغه های متعالی به انعکاس نخستین افکار صوفیانه در ادب فارسی بخشیده است. این مقاله با عنوانکه با روش تحلیلی-توصیفی انجام گرفته است برآن است که افکار و عقاید این ی تطبیقی جهان بینی حافظ و ابوسعیددو را مورد بررسی قرار داده و سپس اشعاری از حافظ را که با سخنان ابوسعید از نظر مفهوم مضمون دارای وجوه مشترکی می باشد در ذیل آن بیاورد و با این کار نشان داده شده است که حافظ از مضامین فکری و اعتقادی ابوسعید تاثیر پذیرفته است.

کلیدواژه‌ها:

جهان بینی،حافظ، ابوسعید،جبرواختیار،وحدت وجود،

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-LPMCONF01-LPMCONF01_0041.html
کد COI مقاله: LPMCONF01_0041

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
بیرانوند, نسرین و پیمان معمارزاده، ۱۳۹۵، مقایسه ی تطبیقی جهان بینی حافظ و ابوسعید ابوالخیر، کنگره بین المللی زبان و ادبیات، تربت حیدریه، دانشگاه تربیت حیدریه، https://www.civilica.com/Paper-LPMCONF01-LPMCONF01_0041.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (بیرانوند, نسرین و پیمان معمارزاده، ۱۳۹۵)
برای بار دوم به بعد: (بیرانوند و معمارزاده، ۱۳۹۵)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • آشوری، داریوش، ۱۳۸۵، عرفان و رندی در شعر حافظ، تهران، ...
  • باهیمیان، حسین، ۱۳۷۸، معرفت شناسی در عرفان، قم، چاپ اول، ...
  • پورنامداریان، تقی، ۱۳۸۴، گمشده ی لب دریا، تاملی در معنی ...
  • چیتیک، ویلیهام، ۱۳۸۲، درآمدی بر تصوف و عرفان اسلامی، مترجم ...
  • جعفری تبریزی، تقی، ۱۳۴۷، جبر و اختیار، قم، دارالتلیغ اسلامی ...
  • حافظ، شمس الدین محمد، ۱۳۷۴، دیوان، به اهتمام محمد قزوینی ...
  • حقیقت، عبدالرفیع ۱۳۷۰۰، تاریخ عرفان و عارفان ایرانی، تهران، چاپ ...
  • ریاحی، محمد امین، ۱۳۶۷، گلگشت در شعر و اندیشه ی ...
  • زمانی، کریم، ۱۳۸۴، شرح جامع مثنوی معنوی، تهران، انتشارات اطلاعات، ...
  • سهرودی، شهاب الدین، ۱۳۴۸، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، با تصحیح ...
  • شفیعی کدکنی، محمدرضا، ۱۳۸۵، چشیدن طمع وقت از میراث عرفانی ...
  • کاشانی، عزالدین محمد، ۱۳۸۱، مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه، تصحیح ...
  • مرتضوی، منوچهر، ۱۳۶۵، مکتب حافظ، تهران، چاپ دوم، انتشارات توس ...
  • موسایی افضلی، علی، ۱۳۷۷، معارف اسلامی، تهران، چاپ دهم، _ ...
  • بهنی، محمد بن منور، ۱۳۷۸، اسرار التوحید فی مقامات شیخ ...
  • نفیسی، سعید، ۱۳۵۰، سخنان منظوم ابوسعید ابو الخیر، تهرانف چاپ ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه پیام نور
    تعداد مقالات: ۴۶۳۸۴
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.