ویژگی های انسان کامل در مثنوی مولا نا و تطبیق آن با قرآن

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 877

فایل این مقاله در 28 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

LPMCONF01_0069

تاریخ نمایه سازی: 7 اردیبهشت 1396

چکیده مقاله:

باتوجه به اهمیتی که بحث انسان کامل، درانسان شناسی وجهان شناسی عرفانی ایفا می کند، روشن است که درطول تاریخ عرفان اسلامی بحثهای گوناگونی دراین زمینه انجام شود. مساله انسان کامل،ازجهت واجد بودن کمالات انسانی به نحو اتم، الگویی برای سایرین محسوب شده؛ و درمسیر سلوک به سوی مقام قرب الهی هادی و رهنمای دیگران است. لذا جایگاه خاصی درمسیر سلوک وطی طریق عرفانی دارد. ازطرف دیگر همین مساله الگو وسرمشق بودن، برای یک فرد مسلماناهمیت ویژه ای دارد)بیان مساله(.. چراکه هدف آموزه های اسلامی نیز به کمال رسانیدن انسان و به تعبیر دیگر تربیت انسان است. از این رو به نظر می رسد لازم وضروری است تابدانیم انسان کامل مولانا دارای چه ویژگی هایی است)ضرورت(؛ ونظر قرآن کریم دراین زمینه چیست)پرسش( به بیان دیگر، بایدتلاش کرد تا ارتباط بین انسان کامل درمثنوی با انسان کامل قرآنی راشناخت)هدف(. چرا که مولوی به عنوان یک عارف مسلمان قدم دراین مسیر گذاشته است. به نظر می رسد موضوع این پژوهشکاملا جنبه بدیع و نو می نماید)فرضیه(. و دراین مورد خاص با این اهداف وفرضیه هایی که ارایه خواهد شد تحقیق تدوین یافته ای نشده است)پیشینه(. لذا با مبادرت به انطباق انسان کامل، ازدیدگاهمولانا درمثنوی با آیات قرآن، دریچه ها ودیدگاه های جدیدتری باز ومطرح می گردد. ان شاء الله تعالی. که به عنوان نمونه، یکی از آنها وامداربودن عرفا بویژه مولوی، درمنظومه فکریشان، درباره انسان کامل و... نسبت به قرآن کریم، است)یافته(.

نویسندگان

خلیل بهرامی قصرچمی

استادیار عرفان اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، اصفهان

محمدباقر قرمزی

کارشناسی ارشد عرفان اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، اصفهان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • _ نچج البلاغه، (1384)، ترجمه محمد دشتی، قم، مشهور. ...
  • آشتیانی، سید جلال الدین، (1370)، شرح مقدمه قیصری برفصوص الحکم، ...
  • بابویه، محمد بن علی، (بی تا)، عیون خبار الرضا علیه ...
  • _ (1366)، عل الشرایع، ترجمه هدایت الله مسترحمی، تهران، کتاب ...
  • ابن قرآشوب، محمد بن علی، (1379هق)، مناقب آل ابی طلب ...
  • ابن عربی، محی الدین، (994 1)، الفتوحات المیه، تصحیح: عثمان ...
  • _ (946 1)، فصوص الحکم، قاهره، دار احیاء الکتب العربیه. ...
  • -ابن منظور، محمد بن مکرم، (1414)، لسان العرب، بیروت، دار ...
  • برتلس، یوگنی ادواردویچ، (1356 ش)، تصوف وادبیات تصوف، ترجمه سیروس ...
  • بستانی، فواد افرام، (1375)، فرهنگ ابجدی، ترجمه رضا مهیار، تهران، ...
  • حلاج، حسین بن منصور، (1305 هق)، دیوان منصور حلاج، بمبئی، ...
  • سبحانی، جعفر، (1420)، رساله فی التحسین و التقبیح العقیین، قم، ...
  • السلمی، ابوعبدالرحمن، (1369)، مجموعه آا ر السلمی، تهران، مرکز نشر ...
  • طبرسی، فضل بن حسن، (1373)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ...
  • عمید، حسن، (1389)، فرهنگ فارسی، تهران، راه رشد. ...
  • فروزانفر، بدیع الزمان، (1367)، شرح مثنوی شریف، تهران، انتشارات زوار. ...
  • فخر رازی، محمد بن عمر، (1420)، مفاتیح الغیب، بیروت، دار ...
  • قیصری، (1375)، شرح فصوص الحکم، تهران، شرکت انتشارات علمی و ...
  • مازندرانی، محمد صالح بن احمد، (1382ق)، شرح الکافی، تهران مکتبه ...
  • مطهری، مرتضی، (377 1)، انسان کامل، تهران، صدرا. ...
  • مکارم شیرازی، ناصر، (1374)، تفسیرنمونه، تهران، دار الکتب الاسلامیه. ...
  • مولوی، جلال الدین محمد، (1373)، مثنوی مولوی، تصحیح رینولدانی نیکلسون، ...
  • ناس، جان، (1370)، تاریخ جامع ادیان، ترجمه علی‌اصغر حکمت، بی ...
  • همایی، جلال الدین، (1384)، تفسیرمنوی مولوی، تهران، دانشگاه تهران. ...
  • یزدان پناه، سید الله، (1391)، مبانی واصول عرفان نظری، قم، ...
  • Internationa Congress on Language and Literature October 06 2016 ...
  • نمایش کامل مراجع