بررسی تطبیقی سماع در اسرار التوحید ،حدیقه و کشف المحجوب
محل انتشار: کنگره بین المللی زبان و ادبیات
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 689
فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
LPMCONF01_0122
تاریخ نمایه سازی: 7 اردیبهشت 1396
چکیده مقاله:
سماع در ادبیات منظوم فارسی به معنی آوازی که شنیدن و خواندن آن خوش آید استعمال شده است و در اصطلاح اهل تصوف عبارت است از وجد و سرور و پایکوبی و دست افشانی عارفان و صوفیان به تنهایی یا به همراه گروهی، با آداب و تشریفات ویژه. در نتیجه حالتی روحانی است که می تواند موجب حال و مکاشفه گردد صوفیان بزرگ بر این باورند که سماع بر مبتدیان و اجهل مردم حرام است و افضل عرفا را بی ثمر. مقاله ی حاضر تحقیقی است پیرامون سماع دراسرارالتوحید،حدیقه الحقیقه و کشف المحجوب در این مقاله، آرای عارفانی چون ابو سعید ابوالخیر، سنایی غزنوی وهجویری و معاصران آنان درباره ی سماع و بازتاب آن در حکایات گوناگون اسرارالتوحید، حدیقه و کشف المحجوببررسی شده است. ما در این مقاله برآنیم سماع را از دیدگاه این سه عارف بیان کرده و به چیستی سماع، مجلس سماع، آداب و شرایط و فواید و آثار سماع بپردازیم
کلیدواژه ها:
نویسندگان
میلاد فاضلی نیکو
دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور ایران، تهران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :