جایگاه خانقاه وکارکرد آن در عرفان اسلامی با تاکید بر خانقاه ابوسعید ابوالخیر مهنه
محل انتشار: کنگره بین المللی زبان و ادبیات
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 508
فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
LPMCONF01_0147
تاریخ نمایه سازی: 7 اردیبهشت 1396
چکیده مقاله:
با کمال جنبش تصوف از سدهی سوم تا هشتم هجری قمری، اهل تصوف به هویت انسجام یافتهای دست یافت و این هویت ناب و تاثیرگذار در مراکزی همچون خانقاه، هویت جمعی و به مرور، فعالیتهای دگر دینی و حتی سیاسی را نیز تجربهکرد و بزرگانی همچون ابوسعید ابوالخیر را که در پی کرامت انسان و آزادیهای فردی و وجد و سرور بود در تقابل با حکومتها و اندیشههای فقاهتی صرفا ظاهری و نیز مشروعیت دهندهی حکام و حکومتهای وقت قرار داد؛ تا جایی که قولو غزل و سماع بوسعید وی موردی مهم بر این ادعا میباشد. محوریت این جریان عرفانی بر اساس مکانی به نام خانقاه است. بارونق گرفتن اندیشههای عرفانی، خانقاهها نیز به مرور افزایش یافت و در آستانهی قرن چهارم و پنجم در خراسان بیش از دویست خانقاه وجود داشت، که از جملهی آن میتوان به خانقاههای ابوسعید ابوالخیر اشاره کرد. در این مقاله با رویکردی توصیفی تحلیلی تلاش می گردد جایگاه خانقاه و کارکرد آن در عرفان اسلامی با تاکید بر خانقاه ابوسعید ابوالخیر مورد بررسی قرار گیرد
کلیدواژه ها:
نویسندگان
عبدالرسول حسنی فر
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستان
کمال اسماعیلی
کارشناسی ارشد تاریخ
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :