رستاخیز از دیدگاه عرفان
محل انتشار: کنگره بین المللی زبان و ادبیات
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,542
فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
LPMCONF01_0217
تاریخ نمایه سازی: 7 اردیبهشت 1396
چکیده مقاله:
برای همه ادوار مختلف جهانی، انتهایی ترسیم میشود چنین وضعیتی از توصیف پایان عالم در سنت اسلامی و مشخصا درساحت عرفان نیز قابل مشاهده است. در متون عرفانی ضمن پذیرش رستاخیزی، که در قرآن کریم توصیف شده، با نظر بهحقایق و حکمتهای نهفته در آن، مصادیق دیگر از رستاخیز تبیین شده است که با احتساب رستاخیز شرعی، تعداد آنها بر چهار نوع بالغ میشود. قیصری در مقدمه شرح خود بر فصوص، قیامت)ساعه(، را پنج نوع میشمرد که عبارتند از: قیامتیکه هر آن و هر ساعت در عالم واقع میشود؛ قیامتی که با مرگ طبیعی برای هر فرد واقع میشود؛ قیامتی که برای سالکین الی الله، قبل موت طبیعی واقع میشود و از آن به مرگ ارادی یاد میشود؛ قیامت کبرای شرعی، که در آیات و اخبار از آن یاد شده است و با نفخ صور اول، به وقوع میپیوندد. قیامتی که برای عرفا و موحدین در مرحله فنای در حق رخ میدهد. با این حال، از خود کلام قیصری میتوان برداشت کرد که، قسم دوم و سوم از حیث احکام و آثار، شبیه به یکدیگرند. از اینرو، میتوان قیامت را از دیدگاه وی، چهار قسم دانست: 1. قیامت صغرا)مرگ طبیعی و مرگ ارادی(؛ 2 .قیامت کبرای شرعی؛ 3. قیامت کبرای انفسی)مرحله فنا(؛ 4. خلق و انعدام جاری در اجزای عالم ،این نوشتار با رویکرد تحلیلی با معرفی چهارنوع فروپاشی در سنت عرفانی، به بررسی این آموزهها پرداخته است
کلیدواژه ها:
نویسندگان
زینب نادی
استاد حوزه و دانشگاه -دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :