نقش پارادوکس در بیان مفاهیم عرفانی در دفاتر اول و دوم مثنوی
محل انتشار: کنگره بین المللی زبان و ادبیات
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,178
فایل این مقاله در 22 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
LPMCONF01_0241
تاریخ نمایه سازی: 7 اردیبهشت 1396
چکیده مقاله:
شیوه بیان مولوی یکی از موفقترین شیوههای بیان مباحث عرفانی است؛ شیوهای منحصربهفرد که مبتنی بر بینشی همهجانبهنگر است و تضاد و به ویژه پارادوکس در ایجاد آن نقش مهمی دارد. ازآنجاکهآنچه برای مولوی اهمیت دارد، محتوای عرفانی و قرآنی کلام اوست نه صرفا زیباییهای ادبی، در این مقاله به تحلیل و تقسیمبندی محتوایی پارادوکسهای مولوی به شیوه تحلیل محتوا پرداخته شدهاست. با این هدف که از این رهگذر، نقش پارادوکس در بیان مفاهیم عرفانی بهتر تبیین شود. نتایج تحقیق حاکی از آن است که مولوی به نقش بلاغی پارادوکس در ابلاغ مفاهیم عرفانی واقف بوده وبه شیوههای متنوع و با استفاده از آرایههای مختلف به بهترین نحو از ویژگی هنری پارادوکس در مثنوی استفاده کرده است، همچنین با بررسی این شگرد در مثنوی پی میبریم که پارادوکسهای مولوی بیشتر جنبه معنایی دارند. ضمنا در این مقاله از جنبه محتوایی پارادوکسهای مثنوی به پنج دسته تقسیمبندی شده و مبانی فکری و زیربنایی اندیشه مولوی که این پارادوکسها مبتنی بر آنهاست نیز تحلیل گردیده است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
فاطمه بیدختی
عضو هیاتعلمی دانشگاه فرهنگیان – پردیس امام سجاد بیرجند
محمد بهنام فر
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :