جایگاه صحو و سکر در دیدگاه ابوسعید ابو الخیر

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 753

فایل این مقاله در 21 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

LPMCONF01_0331

تاریخ نمایه سازی: 7 اردیبهشت 1396

چکیده مقاله:

می دانیم که تصوف اسلامی ابتدا رنگ زاهدانه داشت و زهد به عنوان عنصر اساسی و اصلی درسلوک عرفانی محسوب میشد به نظر می رسد این رابعه بود که برای نخستین بار ، عنصر عشق و محبت را با تصوف زاهدانه در آمیخت و پس از او بایزیددر سلوک صوفیانه ، به آن رونق بیشتری داد سکر بسطامی به شکل برجسته تری این شیوه را تکامل بخشید و با طرح موضوع . با اینکه پس از بایزید بسطامی ،کسانی چون ابوبکر شبلی ، منصورحلاج ، ابوسعید ابوالخیر، ابوالحسن خرقانی ، باباطاهر عریانهمدانی ، احمد غزالی عین القضات همدانی ، روزبهان بقلی شیرازی ، عطار ، حافظ ، مولوی و شاه نعمت الله ولی و دیگران تاقرنهای بعدی این شیوه را به بهترین و زیباترین شکل ممکن در قالب نوشته ها و اشعار خود ادامه دادند ،در این پژوهش به بررسی جایگاه صحو و سکر در منظر عرفانی ابوسعید ابوالخیر پرداختیم.ابو سعید ابو الخیر درزمینه عرفان، تصوف، مقاماتو اسرار درونی را مطمح نظر قرار داد و در این برهه حیات فکری خویش، آثاری به جهان علم و اندیشه عرضه داشت که بیشتربعد عرفانی را تداعی میکند. ابوسعید ابوالخیر در میان عارفان مقامی بسیار ممتاز و استثنایی دارد و نام او با عرفان و شعر آمیختگی عمیقی یافتهاست. چندان که در بخش مهمی از شعر پارسی چهره او در کنار مولوی و خیام قرار میگیرد، بی آنکهخود شعر چندانی سروده باشد. در تاریخ اندیشههای عرفانی در صدر متفکران این قلمرو پهناور در کنار حلاج ، بایزید بسطامیو ابوالحسن خرقانی به شمار میرود. ابوسعید یکی از مردان نامی عرصه عرفان ایرانی-اسلامی است.اهل سکر و سماع بود و مشربی وسیع داشت.چنانکه از اسرار التوحید برمیآید اعتقاد او بر این بود که باید همه مذاهب و فرق و ادیان متحد باشند و نظر خود را به سوی یک حقیقت معطوف کنند

نویسندگان

خلیل فایزی

استادیاروعضوهیات علمی پیام نورمرکزارومیه

زاهد محمدپور

کارشناس ارشدزبان وادبیات فارسی

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ابی نعیم اصفهانی، احمد بن عبد الله، (1967 م).حلیه الاولیاء ...
  • انصاری، خواجه عبد الله، (1362.طبقات الصوفی، تصحیح محمد سرور ولایی.تهران:انتشارات ...
  • بعدالجلیل قزوینی رازی، (1358).قض، ج1، به کوشش جلال الدین محدث ...
  • بغدادی، جنید بن حمد بن جنید، (1962 م.).رسائل الجنید.تصحیح و ...
  • جامی، عبدالرحمن.(366 1).نفحات الانس من حضرات القدس.تصحیح مهدی توحیدی‌پور.بی جا:انتشارات ... [مقاله ژورنالی]
  • ذهبی، شمس الدین محمد بن احمد بن عثمان.(1986 م).سیر اعلام ...
  • سلمی، ابوعبدالرحمان، (1953).طبقات صوفیه، تصحیح نورالدین شریه‌قاهره:مکتبه الخانجی. ...
  • سهروردی، ابو حفص شهاب الدین عمر، (1364).عوارف المعارف.ترجمهعبد المومن اصفهانی.به ...
  • طباطبایی، سید محمد حسین، (1371).المیزان، ج6، چاپ پنجم، قم:انتشارات اسماعیلیان ...
  • عبدالرحمن بن محمد ابن دباغ، مشارق انوار القلوب، ج1، ص65، ...
  • عطارنیشابوری، فریدالد ین محمد، (1374).تذکره الولیاء، تصحیح وتوضیحات محمداستعلامی، تهران:انتشارات ...
  • غزالی، احمد، (1376).مجموعه آثار فارسی احمد غزالی به اهتمام حمدمجاهد.تهران:انتشارا ...
  • قشیری، ابوالقاسم، (1379).ترجمه رساله قشیریه، ابوعلی حسن بن احمد عثمانی، ...
  • کاشانی، عزالدین محمود، (1382).مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه، تصحیح جلال ...
  • مطهری، مرتضی، (136 آشنایی با علوم اسلامی، (کلام، احکام، عرفان، ...
  • میرباقری، ‌سید علی عر و..(1386).مراتب توحید از دیدگاه جنیدبغدادی.مجله علوم ...
  • هجویری غزنوی، علی، (1373).کشف المحجوب، تصحیح والنتین ژوکوفسکی، تان:نتشارات طهوری. ...
  • Internationl Congress on Language andl Literature October 06 2016 ...
  • نمایش کامل مراجع