CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

بررسی تطبیقی استقراء از نگاه فلاسفهی مسلمان و پوزیتیویستهای منطقی

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۲۶ | تعداد نمایش خلاصه: ۹۳ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۵
کد COI مقاله: LPMCONF01_0457
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۴۶۵.۴۶ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۲۶ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۲۶ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله بررسی تطبیقی استقراء از نگاه فلاسفهی مسلمان و پوزیتیویستهای منطقی

داریوش باباییان - کارشناس ارشد فلسفه و حکمت اسلامی / مدرس دانشگاه و دبیر آموزش و پرورش

چکیده مقاله:

دانشها گوناگونند علت گوناگونی دانشها میتواند موضوع، روش، هدف و... باشد ، روش راهی است که دانشی به آن ساخته میشود. روشها گوناگونند نامبردارترین روشها روش عقلی، استقرایی و شهودی است.روش استقرایی آناست که از مشاهدهی افراد جزیی به قانون کلی برسیم، به دیگر سخن از مقدمات جزیی به نتیجهای کلی رسیدن را استقراء گویند.استقراء چون با حس و مشاهده سر و کار دارد و گسترش دانش تجربی را در پی دارد از دیگر روشها کاربردیترو خرسند کنندهتر است. با این همه این روش هیچگونه پشتوانه منطقی و تجربی ندارد و پایههای آن سخت سست است. این روش در طول تاریخ فلسفه به کار رفته و در بارهی آن چون و چرا شده است. ارسطو و فیلسوفان مسلمان استقراء را بهعنوان یک روش میشناسند اما آن را یقینی نمیدانند. به جای استقراء از تجربه استفاده میکنند که با قیاس خفی )الاتفاقیهلایکون دایمیا و لا اکثریا( همراه است.در این باره جدای از فیلسوفان مسلمان بسیاری دربارهی جایگاه استقراء سخن گفتهاند از همه مهمتر فیلسوفان پوزیتیویستند که سخت از آن جانب داری کرده و سپس آن را تعدیل کردهاند. در این مقاله با اشارهای گذرا به تعریف واژگانی و سرگذشت استقراء، مساله استقراء را از دیدگاه فیلسوفان مسلمان و پوزیتیویستهایمنطقی نخست بررسی و سپس ارزیابی کردهایم

کلیدواژه‌ها:

روش ، استقراء ، فلاسفهی مسلمان ، پوزیتیویستهای منطقی ، تجربه ، حس ، تحقیق پذیری

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-LPMCONF01-LPMCONF01_0457.html
کد COI مقاله: LPMCONF01_0457

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
باباییان, داریوش، ۱۳۹۵، بررسی تطبیقی استقراء از نگاه فلاسفهی مسلمان و پوزیتیویستهای منطقی، کنگره بین المللی زبان و ادبیات، تربت حیدریه، دانشگاه تربیت حیدریه، https://www.civilica.com/Paper-LPMCONF01-LPMCONF01_0457.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (باباییان, داریوش، ۱۳۹۵)
برای بار دوم به بعد: (باباییان، ۱۳۹۵)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • آرن نائس، کارناپ، ترجمه منوچهر بزرگمهر؛ تهران: انتشارات خوارزمی، چاپ ...
  • ابن‌سینا، حسین بن عبدالله، لاشارات و التنبیهات، جلد اول قم: ...
  • ابن‌سینا، حسین بن عبدالله، برهان منطق شفا، جلد سوم، تحقیق ...
  • ابن سینا، حسین بن عبدالله، دانش‌نامه علایی، تصحیح محمد معین؛ ...
  • ارسطو، تافیزیک، ترجمه شرف الدین خراسانی؛ تران: انتشارات حکمت، چاپ ...
  • ارسطو، تافیزیک، ترجمه محمد حسن لطفی؛ تهران: انتشارات طرح نو، ...
  • اژه‌ای، محمد علی، مبانی منطق؛ تهران: انتشارات سمت، چاپ دوم ...
  • بشریه، حسن، تاریخ اندیشه سیاسی قرن بیستم، جلد دوم؛ تهران: ...
  • بیرونی، ابوریحان، صیدنه، ترجمه ابوبکر بن علی بن عثمان کاشانی؛ ...
  • پوپر، کارل، حدس‌ها و ابطال‌ها، ترجمه احمد آرام؛ تهران: شرکت ...
  • پینو، دیوید، فلسفه علم، جلد دوم، ترجمه حسن میانداری؛ قم: ...
  • جوادی آملی، عبدالله دین شناسی؛ قم: انتشارات نشر اسراء، چاپ ...
  • جهانگیری، محسن، احوال و آثار و آراء فرانسیس بیکن؛ تهران: ...
  • چالمرز، آلن ف، چیستی دانش تجربی، ترجمه حسین فلسفی و ...
  • چالمرز، آلن ف، چیستی علم؛ درآمدی بر مکاتب علم شناسی ...
  • حبیبی، رضا، درآمدی بر فلسفه علم؛ قم: انتشارات موسسه آموزشی ...
  • حقی، علی، جستارهایی در فلسفه علم(۱)؛ قم: اتشارات بوستان کتاب، ...
  • حقی، علی، روش شناسی علوم تجربی؛ تهران: انتشارات سعاد، چاپ ...
  • - خرمشاهی، بهاء الدین، پوزیتیویسم منطقی؛ تهران: انتشارات علمی و ...
  • خسروپناه، عبد الحسین، منطق استقراء علمی(۱)، مجله تخصصی کلام اسلامی، ... (مقاله ژورنالی)
  • دهخدا، علی اکبر، لغت نامه، جلد دوم؛ تهران: انتشارات دانشگاه ...
  • ذکیانی، غلام رضا، مبانی منطق استقراء؛ تهران: انتشارات نشر علم، ...
  • راسل، برتراند، مسائل فلسفه، ترجمه منوچهر بزرگمهر؛ تهران: شرکت سهامی ...
  • سروش، عبدالکریم، تفرج صنع؛ تهران: اتشارات صراط، چاپ هفتم، ۱۳۸۷ ...
  • شیرازی، قطب الدین، شرحکمه الاشراق؛ قم انتشارات بیدار، ۱۳۴۱ ش ...
  • طوسی، خواجه نصیرالدین، اساس الاقتباس، چاپ مدرس رضوی؛ تهران: انتشارات ...
  • علامه حلی، الجوهر النضید شرح منطق التجرید؛ قم انتشارات بیدار، ...
  • علامه حلی، ۱۳۸۶، الجوهر النضید _ ترجمه منوچهر صانعی دره ...
  • فارابی، ابونصر، الجمع بین رای الحکیمین؛ تهران: انتشارات المکتبه الزهرا(س) ...
  • فایی اشکوری، _ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ...
  • فولکیه، پل، فلسفه عمومی یا مابعدالطبیه، ترجمه یحیی مهدوی؛ تهران: ...
  • کاپلستون، فریک، رزبنام تا اسل، ترجمه بهاء الدین خرمشاهی؛ تهران: ...
  • کاپلستون، فردریک، از هابز تا هیوم، ترجمه امیر جلال‌الدین اعلم؛ ...
  • کارناپ، رودلف، مقدمه‌ای بر فلسفه‌ی علم، ترجمه یوسف عفیفی؛ تران: ...
  • گندمی نصرآبادی، رضا، معمای جدید استقراء؛ قم انتشارات دانشگاه مفید، ...
  • گودمن، نلسون، واقعیت افسانه و پیش‌بینی، ترجمه رضا گندمی نصرآبادی؛ ...
  • گیدنز، آنتونی، پیامدهای مدرنیت، ترجمه محسن ثلاثی؛ تهران: انتشارات نشر ...
  • گیلیس، دانالد، فلسفه علم در قرن بیستم، ترجمه حسن میانداری؛ ...
  • لاکوست، ژان، فلسفه در قرن بیستم، ترجمه رضا داوری اردکانی؛ ...
  • ماکس بلک، استقراء در علم شناسی فلسفی، ترجمه عبدالکریم سروش؛ ...
  • مصباح یزدی، محمدتقی، آموزش فلسفه، جلد اول؛ _ چاپ و ...
  • مصباح یزدی، محمدتقی، تعلیقه علی‌النهایه؛ قم: انتشارات موسسه در راه ...
  • مطهری، مرتضی، شرح مبسوط منظومه؛ تهران: انتشارات حکمت، چاپ سوم، ...
  • مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، جلد نهم؛ تهران: انتشارات صدرا، چاپ ...
  • مطهری، مرتضی، مقدمه‌ای بر جهان بینی اسلامی، جلد دوم؛ تهران: ...
  • مظفر، محمدرضا، المنطق، تعلیق غلام رضا فیاضی؛ قم: موسسه نشر ...
  • مظفر، محمدرضا، منطق، ترجمه علی شیروانی، جلد دوم؛ قم: انتشارات ...
  • مگی، برایان، پوپر، ترجمه منوچهر بزرگمهر؛ تهران: انتشارات خوارزمی، چاپ ...
  • ملاصدرا، محمد بن ابراهیم، منطق نوین مشتمل براللمعات المشرقیه فی ...
  • نجیب محمود، زکی، المنطق الوضعی؛ تهران: انتشارات شمس تبریزی، چاپ ...
  • هاسپرس، جان، درآمدی بر تحلیل فلسفی، ترجمه موسی اکرامی؛ تهران: ...
  • همپل، کارل، فلسفه علوم طبیعی، ترجمه حسین معصومی؛ تهران: مرکز ...
  • مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.