تاثیر عناصر و ارکان صحنه در ساخت و پرداخت فضای نمایشی تعزیه در ایران
محل انتشار: کنگره بین المللی زبان و ادبیات
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 495
فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
LPMCONF01_0486
تاریخ نمایه سازی: 7 اردیبهشت 1396
چکیده مقاله:
تعزیه )یا تعزیت( به معنی سوگواری، بر پایی یادبود عزیزان از دست رفته، تسلیت، امر کردن به صبرو پرسیدن از خویشان در گذشته، خرسندی دادن و در برخی از مناطق ایران ماننی خراسان به معنایمجلس ترحیم است. اما آنچه به معنای تعزیه مشهور است گونه ای از نمایش مذهبی منظوم است. با توجه به اینکه تعزیه تنها هنر ایرانی – اسلامی است که ریشه های عمیق در کهن الگوها و آیین ومناسک دارد و در شکل اجرای آن انفجاری از نشانه ها، رمزها و نمادها، همچنین قراردادهای خاص نمایش مختص به خود، منجمله تغییر مکان و زمان ، نهانبینی و نهانشنوی و از همه مهمتر یکیشدن مخاطب با اجراکنندگان به قصد )ثواب( و شفاعتجویی از امام (ع) استلیزه بودن عناصر، نماد و نشانهها از ارکان اصلی آن است، لذا محققان در پژوهش حاضر بر آنند تا عناصر و ارکان صحنهایرا از یک سو و تاثیر و تاثر مخاطب را از سویی دیگر در ساخت و پرداخت فضای نمایش که هر لحظه با ترکیب یکدیگر و یا بهطور جداگانه در حال فضاسازی می باشند مورد بررسی قرار دهند.روش تحقیقی که در این مطالعه در پیش میگیریم نشانه معناشناسی ارکان و عناصر در کارکرد فضا و فضاسازی می باشد و بر اساس رویکرد تحلیلی پدیدار شناختی به بررسی و تحلیل اجرا، عناصر و ساختار فضاساز میپردازیم.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مهدی امیری
تاثیر عناصر و ارکان صحنه در ساخت و پرداخت فضای نمایشی تعزیه در ایران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :