فلسفه اگزیستانسیالیسم وتاثیرآن درهنر معاصر

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,725

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

LPMCONF01_0509

تاریخ نمایه سازی: 7 اردیبهشت 1396

چکیده مقاله:

قرن بیستم، قرن ظهور مکاتب فرهنگی بسیاری بوده است که در این مورد پیدایش تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گوناگون جهانی نظیر دو جنگ اول و دوم کمونیسم، جنگ سرد و . . . هر یک تاثیرات خود را به دنبال داشتهاند. یکی ازاین مکاتب ادبی؛ اگزیستانسیالیم بوده که در زمینههای مختلفی نظیر ادبیات، تیاتر، سینما و نقاشی می توان آن را بررسی و تبیین کرد.اگزیستانسیالیسم به نحوه خاصی از هستی نظر دارد و در جستجوی نوعی انسان به انسان و مفهوم وجودی اومیپردازد. از نظر فلاسفه وجودی بنیادیترین حقیقت موجود، انسان است و وجود انسان برخلاف تمامی کاینات مجزا ومقدم بر ماهیت اوست. تیوریهای اگزیستانسیالیستی، مطالعه روشهای مختلفی از بودن را در پی دارد و درست همین تعریف خاص است که پیشزمینه تمام نظریات و اندیشههای اگزیستانسیالیستها را شکل میدهد و باعث میشود اینفلسفه با هنر و ادبیات مدرن پیوندی عمیق و ناگسستنی بیابد و آنرا به تاملات زیباییشناختی گره بزند. یکی از نمونههای موفق تبادل هنر و اندیشه در فیلم و فلسفه، پیوند سینمای مدرن با اندیشههای اگزیستانسیالیستی است. اندیشیدن عمیق بههستی که مشخصه فیلمسازان مدرن و فیلسوفان اگزیستانسیالیست است. این پژوهش به روش تحلیلی،توصیفی وبااستفاده ازروش گرداوری کتابخانه ای به پژوهش درموردمکتب اگزیستانسیالیسم و هنر می پردازد. به نظر متفکران اگزیستانسیالیست، از آنجاکه کنش هنری یکی از نمونههای نخست فعالیت آزاد انسان است، بنابراین یکی از حالتهای ممتاز آشکارسازی آنچه که جهان درباره آن است نیز محسوب میشود و بر اساس این رویکرد وجودی به هنر، هنرها برحسب آشکارسازیشان طبقهبندی میشوند.

نویسندگان

مهتاب مبینی

استادیار گروه هنر، دانشگاه پیام نور ، ایران

مهدیس سلیم پور

دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه پیام نور ، ایران