فیلم پری: از تصوف ابوسعید تا عرفان علوی
محل انتشار: کنگره بین المللی زبان و ادبیات
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,305
فایل این مقاله در 7 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
LPMCONF01_0632
تاریخ نمایه سازی: 7 اردیبهشت 1396
چکیده مقاله:
در فیلم پری، ساخته داریوش مهرجویی در سال 1333 ، مولف های پر رنگی از تصوف دیده می شود؛ تصوفی که علاوه بر تاثر از رمان فرانی و زویی نوشته جرم دیوید سالینجر J. D. Salinger نوشته شده به سال 1691 میلادی، با اقتباس از افکار و احوالات ابو سعید ابو الخیر نیز همراه است. اقتباس های داریوش مهرجویی از افکار و احوالات مرتبط با ابو سعید ابو الخیر را می توان در مقوله هایی چون طعم وقت قبض و بسط عقل وقلب ذکر ریاضت فنا و کرامت و شعر دسته بندی نمود. در این فیلم در نهایت، ترجیحی در خصوص عرفان علوی نسبت به تصوف ابو سعید ابو الخیر به مخاطب القاء می شود، در این تحقیق، پس از اشاره ای گذرا به اقتباس فیلم نامه فیلم پری از رمان سالینجر،تاثیر پذیری فیلم از تصوف ابوسعید نیز ذیل مقولات مزبور نشان داده خواهد شد تا در نهایت میزان اثرپذیری فیلم از ابوسعید مشخص شود
کلیدواژه ها:
نویسندگان
هاجر دیبا
دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه بیرجند
محمود زراعت پیشه
استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه بیرجند
اکبر شایان سرشت
دانشیار گروه ادبیات و زبان فارسی دانشگاه بیرجند
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :