بن مایه های ادب پایداری در اشعار عارف قزوینی و احمد شوقی

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 344

فایل این مقاله در 17 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

LPMCONF01_0836

تاریخ نمایه سازی: 7 اردیبهشت 1396

چکیده مقاله:

ادبیات پایداری ، نوعی از ادبیات متعهد و ملتزم است که از طرف مردم و پیشروان فکری جامعه در برابر آنچه حیات معنوی و مادی آنها را تهدید می کند به وجود می آید و به عنوان گونه ای خاص از ادبیات که بیانگر ستیز ملت ها در برابر تجاوزبیگانگان و ستم ستمکاران است،دارای مفاهیمی والا و ویژگی های خاص خود می باشد.حضور استعمار ملت های جهان اسلام همواره با این مسیله روبرو بوده اند. عارف قزوینی شاعر ایرانی و احمد شوقی، شاعران ادبیات پایداری هستند که به انعکاسجلوه های پایداری ملت خود در برابر بیگانگان و استعمار در اشعارشان پرداخته اند. این پژوهش برآن است که به توصیف ومعرفی بن مایه های ادبیات پایداری در اشعار این دو شاعر معاصر ایران و عرب بپردازد و اشعار آنان را مقایسه کند.از مولفه ها و بن مایه های مشترک ادبیات پایداری در سروده های این دو شاعر: عشق به وطن، بیداری مردم با یادآوری پیشینه تاریخی ، دعوت به مبارزه، ستایش شهید و شهادت، ستایش قهرمانان که در شعر هر دو شاعر بازتاب های مشابه و متفاوتی یافته است

نویسندگان

توران صفرپور

دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد واحداسلامی واحد نجف آباد

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • - امیری خراسانی، حمد.(1387)، نامه ی پایداری(مجموعه ی مقالات)، تهران: ...
  • - خادمی کولایی، مهدی.(1385). آشنای شالیزار(پژوهشی در زندگی و شعر ...
  • - مدنی، سید جلال الدین. (1357)، تاریخ سیاسی معاصر ایران، ...
  • - عطوی، فوزی.(1978م.)، احمد شوقی امیر الشعرا، الطبعه الثالثه، دار ...
  • - ضیف، شوقی.(1961)، الادب العربی المعاصر فی مصر، دارالمعارف، الطبعه ...
  • نمایش کامل مراجع