شخصیت پردازی در داستان فرود
محل انتشار: کنگره بین المللی زبان و ادبیات
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 769
فایل این مقاله در 22 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
LPMCONF01_0841
تاریخ نمایه سازی: 7 اردیبهشت 1396
چکیده مقاله:
یکی از شگردهای ادبی که امروزه بسیار مو رد توجه نقد نوین قرار گرفته است ، بهره گیری از فضای داستان و شخصیت پردازی در اثر است. این امر در شاهنامه ی فردوسی به شکلی کامل و منسجم مشهود است؛ وی در توصیف شخصیت های داستانی خود به گونه ای تصویرپردازی نموده که با تحلیل روان شناختی می توان به لایه های پ نهان درونی و شخصیتی آنها پی برد ؛ او با باریک بینی و ظرافت کاری آگاهانه در گزینش شخصیت های داستانی خود به بلاغت و شیوایی سخن خود افزوده است. برای تبیین جای گاه این شگرد داستانی در شاهنامه، در این جستار تحلیلی - پژوهشی سعی بر آن گردیده که در داستان فرود که یکی از تراژدی های شاهنامه ی فردوسی است، این قابلیت هنری مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد و شخصیت های داستانی این اثر از ابعاد پویایی و ایستایی ، خودمحوری، مرکزی، مقابل ، همراز و دیگر انواع پردازش شوند. نتیجه نشان می دهد که با این پ ژوهش می توان انواع شخصیتی را در داستان یافت و از این دیدگاه با درک بهتری به داستان های شاهنامه نگریست.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
سولماز مظفری
دانشگاه فرهنگیان، بخش زبان و ادبیات فارسی، شیراز، ایران
شهلا رستمی
سرگروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی اداره آموزش و پرورش فارس، ایران
سوده مظفری
دبیر زبان و ادبیات عرب، اداره آموزش و پرورش ناحیه 1 شیراز، ایران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :