بازتاب رنگها و مفاهیم نمادین آن در آثار قیصر امین پور

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 472

فایل این مقاله در 19 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

LPMCONF01_0889

تاریخ نمایه سازی: 7 اردیبهشت 1396

چکیده مقاله:

یکی از زمینه هایی که در آثار ادبی بویژه شعر از ارزش پایگاهی شایسته برخوردار است و آفرینش های ادبی بر پایه ی آن پدید میآیند حسآمیزی و تخیل با رنگ در تصاویر شعری است رنگ بعنوان برجسته ترین عنصر در حوزه محسوسات، از دیرباز تا کنون مورد توجه انسان بوده و همواره روح و روان آدمی را مسحور قدرت خود کرده است. ویکی از عناصری است که کارکرد بسیار برجستهای دارد که در همه زمانها و نزد همه ی ملتها جایگاهی درخور و شایستهدارد، در هر فرهنگی برخی از رنگها گویای نگرشها و بازگوکننده احساسها و عواطف و آرزوهای درونی مردمان است،نمود این مساله را در رنگ پرچم ها و نشانهای ملی هر کشور می توان یافت و امروزه رنگ مهمترین عنصر در بروزخلاقیتهای هنری و بهره وری محسوب می شود. رنگ مایه آرامش و هسته آرایش جهان است. شاعران نیز در سروده هایخویش، عاطفه و احساس خود را با رنگ به تصویر می کشند و برجسته ترین جنبهی تصویر در شعر عنصر رنگ است پیوندی که شاعر در میان اشیاء و پدیده های پیرامون پدید میآورد یا به کشف آنها دست میزند گاه بر پایهی رنگاست. نیرو و قوتی که در رنگ به عنوان یک عامل تصویر و تخیلی و انتقال عاطفه و احساس شاعر موج می زند در هیچکیک از ویژگی های ملموس و دیداری اشیاء نمی توان یافت. شاعران بعنوان زیباشناسان جهان آفرینش از واژگان رنگین در عینیتر شدن ایماژهای شاعرانه و گاه در راستای تبیین مفاهیم بیان ناشدنی فضای نمادین اشعار خویش بهره ها بردهاند. عنصر رنگ که یکی از اجزای مهم صور خیال است، یکی از عناصر مهم زبان نمادین شاعران است. لذا این پژوهش در پی بررسی رنگ و حسآمیزی در تصویرسازیهای قیصر امین پور است.

نویسندگان

فاطمه چنانی

گروه زبان و ادبیات فارسی،دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه آزاد اسلامی،اراک، مدرس دانشگاه پیام نور شوش، ایران. دبیر رسمی آموزش و پرورش، سرگروه دبیران ادبیات متوسطه دوم شهرستان شوش

محمد پیری

گروه زبان و ادبیات فارسی،دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه آزاد اسلامی،اراک،سرگروه دبیران ادبیات شهرستان آبدانان، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی ،دانشگاه آزاد اسلامی، آبدانان، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • این پور، قیصر (1390)، مجموعه کامل اشعار، تهران : مروارید، ...
  • ------------، (1386)گلها همه آفتاب گردانند، انتشارات مروارید ------------، (1385) دستور ...
  • اخوان ثالث، مهدی (1383) آخر شاهنامه، تهران، اشارات مروارید، چاپ ...
  • توکلی، حمید(1378) رنگ در تصویر سینمایی، پایان نامه کارشناسی ارشد ...
  • خرمشاهی، بهاء الدین(1371)حافظ نامه، انتشارات علمی -، -فرهنگی، چاپ چهارم. ...
  • ستاری، جلال (1376) مدخلی بر رمز شناسی، تهران، مرکز . ...
  • سپهری، سهراب، (1385)، هشت کتاب، تهران، انتشارات طهوری، چاپ چهل ...
  • شملو، احمد (1389)، مجموعه اشعار، تهران، انتشات نگاه، چاب نهم. ...
  • شفیعی کدکنی، محمد رضا(1378)صور خیال در شعر فارسی، انتشارات آگاه، ...
  • شوالیه، ژان وگربران، آلن (1388) فرهنگ نمادها، ترجمه سودابه فضایلی، ...
  • شمیسا، سیروس(1376) نقد ادبی، چاپ اول ...
  • صفری، جهانگیر، زارعی، فخری (1389) بررسی عنصر رنگ در دیوان ...
  • علی اکبر زاده، مهدی(1378) رنگ و تربیت، انتشارات میشا، چاپ ...
  • کر کیا، فرزانه (1375) رنگ، بهره وری و نوآوری، انتشارات ...
  • نیکوبخت، ناصر، قاسم زاده، سیدعلی (1384) زمینه های نمادین رنگ ...
  • یوشیج نیما (1384)، مجموع کامل اشعار، گردآوری و تدوین سیروس ...
  • Internationl Congrecss on Language and Literature October 06 2016 ...
  • نمایش کامل مراجع