رویاگونگی در رمان شازده احتجاب هوشنگ گلشیری
محل انتشار: کنگره بین المللی زبان و ادبیات
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 714
فایل این مقاله در 17 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
LPMCONF01_1198
تاریخ نمایه سازی: 7 اردیبهشت 1396
چکیده مقاله:
رویا حاصل ناخودآگاه است و در پیوند با داستان که خود، آمیزهای از ناخودآگاه و خودآگاه است؛ منجر به خلق سبک داستانی میگردد که آن را داستانهای رویاگونه مینامند. متن این آثار سراسر در فضایی ذهنی و رویایی شکل میگیرد. از شیوههای ایجاد رویاگونگی در داستانی میتوان استفاده از تکنیک جریان سیالذهن، بهره جستن از مشخصههای سورریال و ریالیسمجادویی و نیز ساختار داستانهای پسامدرن اشاره کرد. شازده احتجاب رمان ماندگار هوشنگ گلشیریاست که در زمان انتشار و بعد از آن مدام در کانون توجه قرار داشته است. استفاده از تکنیکهای مدرن استان نویسی،بیان شیوه روایی متفاوت و پرداختن به ابعاد درونی شخصیت انسان از خصیصههایی است که این رمان را برجسته کرده است. فضای کلی اثر تداعی رویاگونگی این رمان است. این مقاله، رمان شازده احتجاب را از حیث رویاگونگی درساحتهای روایت، شخصیت، زمان، زبان و طرح بررسی مینماید که برآیند این پژوهش نشان میدهد رمان شازده احتجاب، اثری رویاگونه است که گلشیری از قبل شیوه سیال ذهن توانسته فضای مدنظر را ایجاد نماید. این پژوهش بهروش کتابخانهای و با مدنظر قرار دادن تحلیل محتوا نگارش یافته است. نگارندگان اذعان میدارند پژوهشی خاص با عنوان مذکور پیش از این انجام نگرفته است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
زینب علیزاده لوشابی
دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم
داود علیزاده
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :