بررسی سیر توجه شاعران به رمزهای عرفانی و تطبیق گلشن راز با کتاب مرات المعانی جمالی دهلوی
محل انتشار: ششمین همایش پژوهشهای ادبی
سال انتشار: 1391
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 848
فایل این مقاله در 26 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
LRC06_058
تاریخ نمایه سازی: 12 اردیبهشت 1392
چکیده مقاله:
در میان گنجینه های زبان و ادبیات فارسی کهن، یک نوع ادبی خاص به نام اصطلاحات عاشقانه و صوفیانه هست که کمتر محل توجه واقع شده است. الفاظی که در تصوف کلاسیک معنای حقیقی داشته و سپس در تصوف عاشقانه قرنهای هشتم و نهم به بعد رنگ و لعاب عارفانه ای به خود گرفت. درمجموع چندین تعریف نامه مهم عرفانی در دست هست که در آنها الفاظی مثل خط، خال، زلف، روی و یا الفاظی چون می، میخانه و رند تاویل شده اند. گلشن راز شبستری از این گونه آثار به شمار می آید، اثری که در قرن هشتم هجری به روشی صوفیانه الفاظ را در بستری عارفانه تاویل و تفسیر نموده است. اثری دیگر به نام مرات المعانی متعلق به جمالی دهلوی هندی هست که باز به همان سبک و سیاق به تاویل الفاظی بیشتر در این زمینه پرداخته است. در این مقاله تلاش شده است که سیر توجه شاعران ادب فارسی به مقوله ی رمز و تاویل عرفانی – صوفیانه ای بررسی شود و در پایان به تطبیق گلشن راز و مرات المعانی بپردازیم.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
اسحاق طغیانی
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان
علی محمد محمودی
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات دانشگاه اصفهان
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :