CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)
عنوان
مقاله

نگاهی اگزیستانسیالیستی به مسخ فرانتس کافکا و سگ ولگرد صادق هدایت

اعتبار موردنیاز PDF: ۱ | تعداد صفحات: ۲۲ | تعداد نمایش خلاصه: ۲۲۰۴ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۱
کد COI مقاله: LRC06_140
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۱۹۳.۱۶ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۲۲ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

متن کامل این مقاله دارای ۲۲ صفحه در فرمت PDF قابل خریداری است. شما می توانید از طریق بخش روبرو فایل PDF این مقاله را با پرداخت اینترنتی ۳۰,۰۰۰ ریال بلافاصله دریافت فرمایید
قبل از اقدام به دریافت یا خرید مقاله، حتما به فرمت مقاله و تعداد صفحات مقاله دقت کامل را مبذول فرمایید.
علاوه بر خرید تک مقاله، می توانید با عضویت در سیویلیکا مقالات را به صورت اعتباری دریافت و ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر برای دریافت مقالات بپردازید. اعضای سیویلیکا می توانند صفحات تخصصی شخصی روی این مجموعه ایجاد نمایند.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل PDF مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۲۲ صفحه است به صورت فایل PDF در اختیار داشته باشید.
آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله نگاهی اگزیستانسیالیستی به مسخ فرانتس کافکا و سگ ولگرد صادق هدایت

  روح الله روزبه کوهشاهی - عضو هئیت علمی گروه زبان دانشگاه ولی عصر رفسنجان

چکیده مقاله:

این مقاله سعی دارد مسخ فرانتس کافکا و سگ ولگرد صادق هدایت را از دیدگاه اگزیستانسیالیسم بررسی کند. این دیدگاه در حقیقت پلی است که هدایت را به کافکا وصل می‌کند. فلسفه اگزیستانسیالیسم بر چهار اصل آزادی، تنهایی، پوچی، و مرگ استوار است و زندگی روانی سوژه انسانی، پاسخی است به این چهار اصل مهم هستی. اما در این میان، مرگ ، جنبه مهمتری دارا می‌باشد چرا که مواجهه با مرگ باعث می‌شود که فرد با سایر این مفاهیم نیز مواجه شود. وقتی سوژه انسانی در شرایط بحرانی قرار می‌گیرد بدون شک می‌ا‌ندیشد که تنهاست، معنایی در زندگی نمی‌یابد و مرگ اجتناب‌ناپذیر است. هیچ چیزی نمی‌تواند این نگرانی و حس تنهایی سوژه انسانی را از او بگیرد. به طور کلی مرگ، تنها ترین تجربه سوژه انسانی است. مرگ، رویارویی با پوچی است. تجربه‌ای که تمام ارزش‌ها، احساس امنیت و ثبات هستی را زیرسوال برده و پایان را به ارمغان می‌آورد. در تفکر اگزیستانسیالیستِ کافکا و هدایت خبری از اصل آزادی نیست و آنچه وجود دارد تنهایی، پوچی، و مرگ است. از اینرو در در مسخ نویسنده خود را سوسک می‌بیند و در سگ ولگرد نویسنده خود را همانند سگی ولگرد می پندارد. پیام مشترک هر دو رمان بر این عقیده استوار است که عدم از هر سو در کمین سوژه‌ی انسانی است. قهرمانان و سوژه‌های انسانی هر دو داستان مسخ کافکا و سگ ولگرد هدایت سردی دنیا را حس می‌کنند و دور اندیشانه به فراسوی زندگی یعنی عدم قدم بر می‌دارند و به فراست در می‌یابند که برای انسان امیدی نیست. روش تحقیق این مقاله با تکیه و استناد به روش توصیقی‌-تحلیلی مکتب امریکایی ادبیات تطبیقی قرار دارد، که قایل به بررسی‌های موازنه‌ای و مقایسه‌ای است و تمرکز در این مقاله بر مقایسه نگاه این دو نویسنده به هستی است تا از این منظر به عمق نگاه آنان پی برده و تفاوت و تشابهات آنان را بدست دهیم.

کلیدواژه‌ها:

اگزیستانسیالیسم، کافکا، مسخ، هدایت، سگ ولگرد

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-LRC06-LRC06_140.html
کد COI مقاله: LRC06_140

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
روزبه کوهشاهی, روح الله، ۱۳۹۱، نگاهی اگزیستانسیالیستی به مسخ فرانتس کافکا و سگ ولگرد صادق هدایت، ششمین همایش پژوهشهای ادبی، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، https://www.civilica.com/Paper-LRC06-LRC06_140.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (روزبه کوهشاهی, روح الله، ۱۳۹۱)
برای بار دوم به بعد: (روزبه کوهشاهی، ۱۳۹۱)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • جدیان امرالل. (۱۳۸۳) تاریخ ادبیات انگلیس، جلد هشتم، انتشارات دانشگاه ...
  • ابرلی، دریدا. (۱۳۷۹). بانگ نای؟ پوچی و آفرینش در آثار ...
  • کافکا، فرانتس. مسخ. (۱۳۸۳) ترجمه صادق هدایت. قران: نشر جامه‌داران. ...
  • رضوی، بانو فرد. (۱۳۳۶) "صادق" ترجمه داریوش سیاسی. یاد بود ...
  • هدایت، صادق. (۱۳۸۱). "سگ ولگرد. متون بر گزیده ادب فارسی، ...
  • ------ (۱۳۴۲). بیام کافکا" گروه محکومین و "پیام کافکا". نجمه ...
  • Abrams, M. H., and Geoffrey Galt Harpham. (۲۰۰۵). A Glossary ...
  • Abrams M. H. et al.(1974) The Norton Anthology of English ...
  • Cudden, J.A.(1977) Dictionary of Literary Termas & Literary theory. Penguin ...
  • Leitch, Vincent B. Et al.(2001) The Norton Anthology of Theory ...
  • Katouzian, Homa. Sadeq Hedayat His work and his wondrous world. ...
  • Studies, Vol. 15, No. 1/4, Literature and Society in Iran ...
  • Phillips, Kendall R. "Rhetorical Maneuvers: Subjectivity, Power, and Resistance." Philosophy ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه دولتی
    تعداد مقالات: ۱۹۸۳
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.