CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

شیرین زنی از تبار خدایان

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۲۴ | تعداد نمایش خلاصه: ۲۲۰ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۵
کد COI مقاله: LYRICLIT01_019
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۶۴۸.۳۸ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۲۴ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۲۴ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله شیرین زنی از تبار خدایان

  فزونه دوانی - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
  محمد فشارکی - استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
  محبوبه خراسانی - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران

چکیده مقاله:

شیرین در کتب تاریخی و شاهنامه زنی مقتدر و صاحب نفوذ است، او به عنوان همسر خسروپرویز در امور سیاسی و دینی تأثیرگذار بود. مریم و شیرین دو همسر خسروپرویز با حمایت های خود از دو فقه مسیحی یعقوبی و نسطوری زمینه شورش های داخل کشور را فراهم کردند. حمایت خسرو از مردان شاه فرزند شیرین نشانگر نفوذ شیرین در امر سیاست است: اما شیرین روایت نظامی تجسمی از یک زنی اثیری و آسمانی، زیبا و دست نیافتنی و فراتر از انسان های عادی است. او خدای عشق و زیبای است. نظامی با خلق چنین شرینی در پی بازآفرینی روایی فراموش شده از ایزدبانوی آب ها آناهیتا است. وی با طرح شخصیت آناهیتا در قالب شیرین تاریخی زنی با شاخص های ایزدی آفرید که ذهن خوانندگان مثنوی خسرو و شیرین را قرن ها مجذوب خود کرده است. این جستار با بهره گیری از نقد برون اسطوره ای به بررسی و تحلیل شخصیت شیرین ازلی و اسطوره ای می پردازد.

کلیدواژه‌ها:

شیرین، آناهیتا، شمیرا، معبد کنگاور، نظامی

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-LYRICLIT01-LYRICLIT01_019.html
کد COI مقاله: LYRICLIT01_019

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
دوانی, فزونه؛ محمد فشارکی و محبوبه خراسانی، ۱۳۹۵، شیرین زنی از تبار خدایان، همایش ملی ادبیات غنایی، اصفهان، گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، https://www.civilica.com/Paper-LYRICLIT01-LYRICLIT01_019.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (دوانی, فزونه؛ محمد فشارکی و محبوبه خراسانی، ۱۳۹۵)
برای بار دوم به بعد: (دوانی؛ فشارکی و خراسانی، ۱۳۹۵)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • اقتداری، احمد، (۱۳۵۴)، «نشانه های پرستش، تیر و ناهید، ایزدان ...
  • امینی لاری، لیلا و محمودی، خیرالله، (۱۳۸۹)، «ناهید مظهر قدس ...
  • اوشیدری، جهانگیر، (۱۳۷۱)، دانشنامه مزدیسنا، تهران، نشر مرکز. ...
  • بهار، مهرداد، (۱۳۶۲)، «نوروز، زمان مقدس»، چیستا، فروردین _ ۱۷ ...
  • بهرامی، احسان، (۱۳۶۹)، فرهنگ واژه های اوستا، ج ۳، تهران، ...
  • پوپ، آرترآپم، (۱۳۸۷)، سیری در هنر ایران، ترجمه نجف دریابندری.، ...
  • دیاکونوف، ا.م، (۲۵۳۷)، تاریخ ماد، ترجمه کریم کشاورز، چ دوم، ...
  • شیراوند، مهران، (۱۳۹۰) _ «تعاملات تاریخی و فرهنگی ایران و ...
  • عناصری، جابر، (۱۳۶۱)، «دردانه‌های خلوت اهورایی: بغدخت «آناهیتا» آب بانوی ...
  • فتایی، گارگین، (۱۳۸۴)، «آیین مهر و تاثیر آن بر فرهنگ ...
  • فریزر، رابرت، (۱۳۸۸)، شاخه زرین، ترجمه کاظم فیروزمند، چ ششم، ...
  • گویری، سوزان، (۱۳۷۱)، «آناهیتا، ایزدبانویی از تبار خدایان کهن»، چیستا، ...
  • گیرشمن، رومن، (۱۳۸۲)، تاریخ ایران از آغاز تا اسلام، چ ...
  • مانوکیان، آرپی، (۱۳۸۷)، «آنی، اسطوره‌ای ناکام»، پیمان، .۴۶، ۱۲ ...
  • مکی، مریم، (۱۳۹۰)، بررسی تطبیقی ایزدان سه گانه در ایران ...
  • بلادی، عبدالعزیز، (۱۳۸۴)، «گمانه ایی در ریشه شناسی واژه سیراف»، ... (مقاله کنفرانسی)
  • موید، حشمت، (۱۳۷۰)، « مریم و شیرین در شعر نظامی ...
  • ن.فرای، ریچاد، (۱۳۶۸)، میراث باستانی ایران، ترجمه ی مسعود رجب، ...
  • نظامی، گنجوی، (۱۳۷۷)، خسرووشیرین، برات زنجانی، تهران، دانشگاه تهران. ...
  • هوسپیان، شاهن، (۱۳۹۱)، «معبد گارنی»، پیمان، ۱۶ .۶۰ _ ...
  • یشت ها، (۱۳۷۷)، پورداود، ابراهیم، ج اول، تهران، اساطیر. ...
  • کزازی، جلال‌الدین، (۱۳۸۸)، رخش و آذرگشسب، زبان و ادب، پاییز ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه آزاد
    تعداد مقالات: ۸۳۲۱
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.