نقد و بررسی موسیقی کناری اشعار کلاسیک مهدی اخوان ثالث

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 968

فایل این مقاله در 7 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

LYRICLIT01_024

تاریخ نمایه سازی: 11 آبان 1395

چکیده مقاله:

موسیقی کناری؛ جلوه های موسیقایی حاصل از تکرار واژگان شعری در پایان هر بیت است . و آنچه در این مورد از اهمیت فوق العاده ایبرخوردار است گزینش واژگانی است که از نظر صوتی با یکدیگر تناسب بیشتری داشته باشند ، زیرا هر اندازه میزان اشتراک حروف و کلمات در پایانمصرع ها و ابیات بیشتر باشد بر غنای موسیقی افزوده می شود . این واژگان -قافیه و ردیف- نقش برجسته ای در به هم پیوستن مصراع ها و ابیات بر عهده دارند . یعنی در عین وحدت بخشیدن به ساختمان شعر ، استقلال کامل هر بیت را حفظ می کند و موسیقی آنها را به کمال می رساند .در این پژوهش نخست تعریفی ساده ، جامع و مانع از قافیه و ردیف ارائه می شود ، سپس نقش های موسیقایی این دو عنصر شعری را دراشعار کلاسیک یا به تعبیری «شیوه قدمایی» مرحوم مهدی اخوان ثالث می کاویم . همچنین شگردهای هنری انتخاب انواع قافیه و ردیف و بسامد آنها را در قزلیات دو مجموعه «ارغنون» و «ترا ای کهن بوم و بر دوست دارم» مورد کنکاش قرار می دهیم . گزینش واژگان اصیل فارسی در قافیه ها و ردیف های اشعار شایسته توجه است .

نویسندگان

محمد زنگنه

کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، واحد خواف، دانشگاه آزاد اسلامی، خواف، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • اخوان ثالث، مهدی _ 1391، ارغنون، تهران، نشر زمستان _ ...
  • _ _ _ 1368 _ ترا ای کهن بوم و ...
  • دهخدا، علی اکبر، 1365، لغت نامه، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ ...
  • مولوی، جلال الدین محمد، 1378 _ مثنوی معنوی(هفت جلدی) مقدمه ...
  • نصیر الدین طوسی _ خواجه، 1369 _ معیار /الاشعار ؛ ...
  • نمایش کامل مراجع