CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

مقایسه عشق در ادبیات غنایی و حماسی (با تکیه بر آثار نظامی گنجوی و شاهنامه فردوسی)

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۱۳ | تعداد نمایش خلاصه: ۴۹۳ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۵
کد COI مقاله: LYRICLIT01_061
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۴۸۰.۴ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۱۳ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۱۳ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله مقایسه عشق در ادبیات غنایی و حماسی (با تکیه بر آثار نظامی گنجوی و شاهنامه فردوسی)

مرجان علی اکبرزاده زهتاب - دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات

چکیده مقاله:

ادبیات غنایی و حماسی که دو گونه مهم از انواع ادب به شمار می روند، هریک با ویژگی های خاص خود از دیگری کاملا متمایز است.در مقاله حاضر، کوشش شده تا یکی از وجوه برجسته تفاوت آن دو، یعنی عشق، به مدد بررسی شواهد مثال شعری، مورد ارزیابی قرارگیرد. دو اثر برجسته ی نظامی گنجوی؛ خسرو شیرین و لیلی مجنون، به عنوان نمونهی بارزی از ادبیات داستانی غنایی، مورد بررسی قرارگرفته است، از دیگر سوی نیز خسرو شیرین، زال و رودابه، بیژن و منیژه، تهمینه و رستم از شاهنامه ی فردوسی به عنوان نمونه هایبرجسته ادبیات حماسی مد نظر بوده است.برای پرداختن به وجوه افتراق عشق، در دو نوع ادبی مذکور، بدین موارد پرداخته شده است: بررسی حاشیه ای یا زیر بنایی بودنعشق، تفاوت روح عشق در داستانهای غنایی و حماسی، تفاوت وصف زیبایی یار در دو نوع ادبی مذکور، مقایسه ی چگونگی وصف طبیعتدر داستان های غنایی و حماسی، تفاوتهای سبکی.

کلیدواژه‌ها:

ادبیات غنایی، ادبیات حماسی، عشق

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-LYRICLIT01-LYRICLIT01_061.html
کد COI مقاله: LYRICLIT01_061

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
علی اکبرزاده زهتاب, مرجان، ۱۳۹۵، مقایسه عشق در ادبیات غنایی و حماسی (با تکیه بر آثار نظامی گنجوی و شاهنامه فردوسی)، همایش ملی ادبیات غنایی، اصفهان، گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، https://www.civilica.com/Paper-LYRICLIT01-LYRICLIT01_061.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (علی اکبرزاده زهتاب, مرجان، ۱۳۹۵)
برای بار دوم به بعد: (علی اکبرزاده زهتاب، ۱۳۹۵)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • رستگار فسایی، منصور(۱۳۸۰) انواع شعر فارسی، نوید شیراز، شیراز. ...
  • زرین‌کوب، عبد الحسین(۱۳۵۷) ارسطو و فن شعر، امیر کبیر، تهران. ...
  • شمیسا، سیروس(۱۳۷۶) سیر غزل در شعر فارسی، چ۵، فردوس، تهران. ...
  • صبور، داریوش(۱۳۷۰) آفاق غزل فارسی، گفتار، تهران. ...
  • صفا، ذبیح الله(۱۳۶۸) تاریخ ادبیات در ایران، ج۱، فردوسی، تهران. ...
  • صفا، ذبیح الله(۱۳۵۲) حماسه سرایی در ایران، امیر کبیر، تهران. ...
  • صورتگر، لطف‌علی(۱۳۴۶) سخن سنجی، ابن سینا، تهران. ...
  • عبادیان، محمود(۱۳۷۲) تکوین غزل و نقش سعدی، هوش و ابتکار، ...
  • فردوسی، ابوالقاسم(۱۳۷۳) شاهنامه، به تصحیح ژول مول، ج۱, ۲.۳۷، سخن، ...
  • کزازی، میر جلال الدین(۱۳۷۶) پرنیان پندار، جستارهایی در ادب و ...
  • کزازی، میر جلال الدین(۱۳۷۲) رویا حماسه اسطوره، مرکز، تهران. ...
  • نظامی گنجوی، ابو محمد الیاس(۱۳۷۶) خسرو شیرین، با تصحیح و ...
  • نظامی گنجوی، ابو محمد الیاس(۱۳۷۶) لیلی و مجنون، با تصحیح ...
  • نوشین، عبدالحسین(۳۶۳ ۱) واژه نامک، دنیا، تهران. ...
  • Ebadian, M. (1372) The development of the lyrics and the ...
  • Ferdowsi, A. (1373) Shahnameh, to correct joule mole, V. 1, ...
  • Kazzazy, M.j (1372) Dream epic myth , Markaz, Tehran. ...
  • Kazzazy, M.j (1376) silk illusion, Studies in Literature and Culture ...
  • Nizami Ganjavi, A. (1376) Khosrow and Shirin, with correction and ...
  • Nizami Ganjavi, A. (1376) Layla and Majnun, by correcting and ...
  • Noushin, A.H (1363) Glossary of difficuult words Sha h nameh, ...
  • Rastegar Fasayy, M. (1380) Persian poetry, Navid, Shiraz. ...
  • Rypka, Yan and others. (1370) Literary History of Persia, translated ...
  • Sabour, D. (1370) Persian lyric horizons, Goftar, Tehran. ...
  • Safa, Z. (1352) Epic storytelling in Iran, Amir Kabir, Tehran. ...
  • Safa, Z. (1368) History of literature in Iran, vol. 1, ...
  • SHamisa, S. (1376) Garlic Ghaza in Farsi poetry, p. 5, ...
  • Zarrinkoub, A. (1357) Aristotle's Poetics, Amir Kabir, Tehran. ...
  • Souratgar, L. (1346) Evaluation of words, Ibne Sina, Tehran. ...
  • مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.