صور خیال در آثار خواجوی کرمانی با تأکید بر استعاره
محل انتشار: همایش ملی ادبیات غنایی
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 838
فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
LYRICLIT01_085
تاریخ نمایه سازی: 11 آبان 1395
چکیده مقاله:
خیال (ایماژ) عنصر اصلی شعر، در همه ی تعریف های قدیم و جدید است و هر گونه معنی دیگری را در پرتو خیال می توانشاعرانه کرد. خیال به معنی تصرفات بیانی و مجازی در شعر می باشد و حاصل نوعی «تجربه» است و اغلب با زمینه ی عاطفی همراه میباشد. خواجوی کرمانی یکی از شاعران بزرگ قرن هشتم می باشد که با هنر نمایی و قدرت ذوق و اندیشه، عناصر خیال انگیز را به نحومطلوبی در شعر خود به کار گرفته است در این عناصر تشبیه بیشترین حوزه ی هنری شاعر را به خود اختصاص داده است پس از تشبیهاستعاره بیشترین بسامد را در شعر خواجو دارا می باشد به خصوص استعاره ی مکنیه تخلییه که به وفور در شعر وی یافت می شودخواننده با مطالعه ی غزلیات دلنشین این شاعر بزرگ بیشتر به اهمیت و توانایی وی واقف شده و ارزش شاعر را در پهنه ی ادب فارسی درمی یابد.این مقاله با عنوان «صور خیال در آثار خواجوی کرمانی با تأکید بر استعاره» بر آن است ضمن تعاریفی از استعاره و هدف از آن، انواع استعاره را تقسیم بندی نموده و هر کدام را با شواهدی از دیوان خواجوی کرمانی شرح دهد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
نسرین بیرانوند
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، ایران
ناصر کاظم خانلو
استادیار دانشگاه پیام نور، ایران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :