تحلیل مضامین غنایی دردو منظومه وامق و عذرای نامی و جوشقانی
محل انتشار: همایش ملی ادبیات غنایی
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 922
فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
LYRICLIT01_092
تاریخ نمایه سازی: 11 آبان 1395
چکیده مقاله:
شرح عشق وامق و عذرا از قصه های مشهور ادب غنایی است که شاعران زیادی آن را به نظم درآورده اند. در این مقاله مضامین غنایی در دومنظومه ی وامق و عذرای نامی اصفهانی و شعیب جوشقاتی تحلیل و مقایسه شده است. هر دو منظومه از منظ سبک، از سنت منظومه سرایی در ادبیات غنایی ایران تقلید کرده اند. این سنت قرنها پیش از آنها از سوی شاعرانی مانند عنصری شروع شده و توسط شاعرانی مانند نظامی گنجوی به اوج رسید. عنصر احساس، مهمترین جایگاه را در ساختار هر دو منظومه دارد. هرچند گرایش به اندوه عاشقانه در منظومه های نامی و گرایش به بزم و شور عاشقانه در منظومه جوشقانی تجلی بیشتری یافته است. شرح عشق در هر دومنظومه بسان غالب آثار ادب غنایی شامل گلایه شاعر از دوری معشوق و دشواری دوران هجرانی است که به واسطه ی حوادث گوناگونی رقم خورده است و این دوشاعر نیز در به نظم آوردن قصه ای عاشقانه از گذشتگان و به ویزه از نظامی پیروی کرده اند. تقلید جوشقانی از فردوسی و عنصری در زبان و بدیع نیز قابل توجه است. در مجموع بنا بر یافته های این مقاله، از منظر مضامین غنایی دو منظومه غالباً شباهت دارند در حالی که ساختار روایی آنها به کلی متفاوت و متمایز است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :