CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

تصاویر الفبایی در شعر شاعران سبک عراقی

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۱۷ | تعداد نمایش خلاصه: ۲۳۵ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۵
کد COI مقاله: LYRICLIT01_103
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۲۵۳.۹۳ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۱۷ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۱۷ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله تصاویر الفبایی در شعر شاعران سبک عراقی

  فریدون طهماسبی - استادیار زبان و ادبیات فارسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
  هدا مشهدی زاده - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تهران پردیس کیش، ایران

چکیده مقاله:

شاعران، هنرمندانی هستند که از تمام امکانات مادی و معنوی اطراف خود برای انتقال اندیشه و احساس خویش به مخاطب کمکمی گیرند. از جمله عناصری که شاعر ارتباط بسیار نزدیکی با آن دارد، واژه و عناصر تشکیل دهنده ی آن یعنی حروف هستند که علاوه بروظیفه ی انتقال معنی، به عناصری تصویرساز نیز تبدیل شده اند. حروف الفبا به سبب شکل هندسی خاص و همچنین قابلیت ایهامسازی دربرخی از آنها ازطریق قدرت خیال پردازی شاعران آرایه های متعددی خلق کرده اند که در این مقاله به شیوه تصویرپردازی و مضمون سازیشاعران سبک عراقی از حروف الفبا پرداخته می شود تا گوشه ای از هنرنمایی یکی از بهترین سبک های شعر فارسی نشان داده شود. برخیاز حروف مانند «الف»، «جیم»، «لام»، و «میم« و «نون» کاربرد بیشتری دارند. و شاعران انواع صفت های بیانی از جمله تشبیه استعاره، مجاز و کنایه را برای تصویرسازی از حروف الفبا به کار برده اند که بیشترین بسامد از آن صفت تشبیه می باشد.

کلیدواژه‌ها:

سبک عراقی، صورخیال، تصویرسازی، حروف الفبا، تصاویر مرکب، بازی با حروف

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-LYRICLIT01-LYRICLIT01_103.html
کد COI مقاله: LYRICLIT01_103

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
طهماسبی, فریدون و هدا مشهدی زاده، ۱۳۹۵، تصاویر الفبایی در شعر شاعران سبک عراقی، همایش ملی ادبیات غنایی، اصفهان، گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، https://www.civilica.com/Paper-LYRICLIT01-LYRICLIT01_103.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (طهماسبی, فریدون و هدا مشهدی زاده، ۱۳۹۵)
برای بار دوم به بعد: (طهماسبی و مشهدی زاده، ۱۳۹۵)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • الهامی، محسن. (۱۳۷۸). شعر چیست؟، تهران: ورای دانش، چاپ اول. ...
  • پورنامداریان، تقی. (۱۳۷۴). سفر درمه، تهران: روزنه، چاپ اول. ...
  • جامی خراسانی، عبدالرحمان بن احمد. (۱۳۸۰). دیوان، تهران: نگاه، چاپ ...
  • جامی خراسانی، عبدالرحمان بن احمد. (۱۳۸۶). هفت اورنگ، تصحیح مرتضی ...
  • حافظ، شمس‌الدین محمد. (۱۳۸۳). دیوان، براساس نسخه محمد قزوینی و ...
  • خجندی، کمال‌الدین مسعود. (۱۹۷۵). دیوان، مسکو- شعبه خاور: دانش. ...
  • دهلوی، امیرخسرو. (۱۳۸۰). دیوان، تصحیح اقبال صلاح‌الدین. با مقدمه محمد ...
  • ساوجی، سلمان. (۱۳۳۶). دیوان، با مقدمه دکتر تقی تفضلی به ...
  • سعدی، شیخ مصلح‌الدین بن عبداله. (۱۳۸۷). کلیات، از روی نسخه ...
  • شبستری، محمود. (۱۳۸۱). گلشن‌راز، به تصحیح اکبر مرتضی‌پور، تهران: عطار، ...
  • شفیعی کدکنی، محمدرضا. (۱۳۸۸). موسیقی شعر، تهران: آگاه، چاپ یازدهم. ...
  • شمیسا، سیروس. (۱۳۸۲). سبک شناسی شعر، تهران: فردوس، چاپ نهم. ...
  • ----------(۱۳۸۰) نقدادبی، تهران، فردوس، چاپ دوم ...
  • عراقی، فخرالدین، (۱۳۸۸). دیوان، با مقدمه فرشید اقبال، چاپ اول. ...
  • عطار نیشابوری، شیخ فریدالدین محمد. (۱۳۵۹). الهی‌نامه، به تصحیح و ...
  • عطار نیشابوری، شیخ فریدالدین محمد. (۱۳۷۹). دیوان، با مقدمه بدیع‌الزمان ...
  • فتوحی رود معجنی، محمود. (۱۳۸۹). بلاغت تصویر، تهران: سخن، چاپ ...
  • لاهیجی، شمس‌الدین محمد. (۱۳۷۱). مفاتیح‌الاعجاز فی شرح گلشن راز، با ...
  • مولوی، جلال‌الدین محمد بن محمد. (۱۳۷۴). دیوان جامع شمس تبریزی، ...
  • مولوی، جلال‌الدین محمد بن محمد. (۱۳۸۲). مثنوی معنوی. به اهتمام ...
  • نزاری قهستانی، سعدالدین. (۱۳۷۱). دیوان، مظاهر مصفا، تهران: علمی، چاپ ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه آزاد
    تعداد مقالات: ۳۶۶۲
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط


    مقالات فوق بر اساس داده کاوی مقالات مطالعه شده توسط پژوهشگران محاسبه شده است.

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.