سیمای معشوق در شعر دهه ی هفتاد
محل انتشار: همایش ملی ادبیات غنایی
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 495
فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
LYRICLIT01_104
تاریخ نمایه سازی: 11 آبان 1395
چکیده مقاله:
پیرو تغییر و تحولات مبانی زیبایی شناختی شعر در دهه هفتاد، شعر عاشقانه تغییرات بنیادینی را تجربه کرد و به تبع آن، چهره وسیمای معشوق نیز در شعر این دوره با ویژگی ها و شاخصه هایی شناخته می شود که در شعر فارسی تازگی دارد. بنا بر یافته های اینپژوهش، معشوق در شعر دهه هفتاد با سه چهره متمایز ظهور و بروز یافته است؛ معشوقی با چهره مبهم و مه آلود، معشوق متنی و معشوقبینامتنی. سیمای معشوق در شعر دهه هفتاد، برخلاف شعر دوره های پیشین، وابسته به توصیفات و تشبیهات نیست، بلکه بیشتر معطوفبه مؤلفه ها و شگردهای شعر است و مؤلفه هایی چون مجنون نگاری و محوریت شخصیت شیزوفرنی ایی، چند صدایی، عدم ارجاع به واقعیتبیرونی و نگارش افشانشی نقش عمده ای در این امر دارند. چهره مبهم معشوق، حاصل نوع نگارش و نگرش شخصیت شیزوفرنیک شعردهه هفتاد است که مانع از شکل گیری یک روایت منسجم یا ارائه ی توصیفی کامل و جامع میشود. معشوق متنی که وابسته به دنیایمتن است، بر پایه نظریه عدم ارجاع به واقعیت بیرونی شکل گرفته و معشوق بینامتنی با چهره چند وجهی و متکثر شناخته می شود وعشاق نامدار در شکل گیری آن سهیم هستند.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
آرزو احمد بیگی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :