CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

بررسی تطبیقی نماد «رنگ» و «رنگواره» در ادبیات غنایی (با تکیه و تأکید بر هفت پیکر نظامی و اشعار شهریار)

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۲۴ | تعداد نمایش خلاصه: ۲۲۶ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۵
کد COI مقاله: LYRICLIT01_172
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۵۴۰.۷۹ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۲۴ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۲۴ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله بررسی تطبیقی نماد «رنگ» و «رنگواره» در ادبیات غنایی (با تکیه و تأکید بر هفت پیکر نظامی و اشعار شهریار)

  حمیدرضا قانونی - استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور نجف آباد، نجف آباد، ایران
  پروین غلامحسینی - کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، نجف آباد، ایران

چکیده مقاله:

درباره قدرت کلمات در زبانها و فرهنگ های مختلف، مطالب بسیاری گفته و نوشته شده و همهی آنها، تأیید همین نکته است کهکلمات قدرت بسیار دارند و بدیهی است که گاه حیات شعری یک شاعر را تحت تأثیر خود قرار می دهد. گاهی شاعر سخن گفتن را از طریق کلماتیکه نماد، رمز و سمبول هستند، برای خود یک اصل قرار داده است و از این طریق، بینیاز از شرح موضوعات گوناگون و بسط سخن است «رنگ»بعنوان برجسته ترین عنصر در حوزه محسوسات، از دیرباز تا کنون مورد توجه انسان بوده و همواره روح وروان آدمی را مسحور قدرت خود کردهاست. امروزه رنگ مهمترین عنصر در بروز خلاقیت های هنری و بهره وری محسوب می شود، و شاعران بعنوان زیبا شناسان جهان آفرینش ازواژگان رنگین در عینی تر شدن ایماژهای شاعرانه و گاه در راستای تبیین مفاهیم بیان ناشدنی فضای نمادین اشعار خویش بهره ها برده اند. با اندکیتأمل در اشعار شهریار و هفتپیکر نظامی، که نمونه شاخص استفاده از کاربرد بومی رنگ است، می توان دریافت که این شاعران ژرف نگر گاهی برایبیان مقاصد درونی خویش، از مفاهیم و نمادهای متعدد و متنوعی بهره گرفته اند. در این پژوهش، ابتدا نمادهای موجود مرتبط با موضوع پژوهش،«رنگ و رنگواره»، در شعر شاعران مذکور استخراج و سپس با ارائه مصراع هایی که نماد مورد نظر در آن درج شده است، به شرح، توضیح و تبیین نمادهای موجود در اشعار این شاعران پرداخته می شود.

کلیدواژه‌ها:

نماد، رنگ و رنگواره، شعر معاصر، هفت پیکر نظامی

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-LYRICLIT01-LYRICLIT01_172.html
کد COI مقاله: LYRICLIT01_172

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
قانونی, حمیدرضا و پروین غلامحسینی، ۱۳۹۵، بررسی تطبیقی نماد «رنگ» و «رنگواره» در ادبیات غنایی (با تکیه و تأکید بر هفت پیکر نظامی و اشعار شهریار)، همایش ملی ادبیات غنایی، اصفهان، گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، https://www.civilica.com/Paper-LYRICLIT01-LYRICLIT01_172.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (قانونی, حمیدرضا و پروین غلامحسینی، ۱۳۹۵)
برای بار دوم به بعد: (قانونی و غلامحسینی، ۱۳۹۵)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • اسماعیل پور، ابوالقاسم، (۱۳۷۷)، اسطوره و بیان نمادین، تهران:سروش، چاپ ...
  • احمدنژاد، کامل، (۱۳۶۹)، تحلیل آثار نظامی گنجوی، تهران: شرکت چاپ ...
  • باخرزی، ابوالمفاخر یحیی، (۱۳۴۵) اوراد الاحباب و فصوص الاآداب، به ...
  • براهنی، رضا، (۱۳۵۸)، طلا در مس، تهران: زمان، چاپ سوم. ...
  • بری، مایکل، (۱۳۸۵)، تفسیر مایکل بری بر هفت پیکر، ترجمه ...
  • بیهقی، ابوالفضل، (۱۳۷۶)، تاریخ بیهقی، به کوشش خلیل خطیب رهبر، ...
  • پاک نژاد، سید رضا، (۱۳۶۱)، (اولین دانشگاه و آخرین پیامبر)، ...
  • پادشاه، محمد(۱۳۶۳)، فرهنگ آنندراج، تهران: کتابفروشی خیام، چاپ دوم. ...
  • پورداوود، ابراهیم، (۱۳۵۶)، فرهنگ ایران باستان، تهران: دانشگاه تهران. ...
  • پورعلی‌خان، هانیه، (۱۳۸۰)، دنیای اسرارآمیز رنگها، تهران: هزاران. ...
  • پورنامداریان، تقی (۱۳۶۸)، رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی، ...
  • حافظ، شمس الدین محمد، (۱۳۸۷)، دیوان، تدوین سلیم نیساری، تهران: ...
  • حسینی، صالح، (۱۳۶۹)، واژگان اصطلاحات ادبی، تهران: نیلوفر. ...
  • حسینی طهرانی، سید محمد حسین، (۱۳۶۱)، رساله لباب الالباب فی ...
  • خرمشاهی، بهاء الدین، (۱۳۷۱)، حافظ نامه، تهران: انتشارات علمی و ...
  • داود، انس، (۱۹۶۷)، التجدید فر الشعر المهجر، الموسسه المصریه العامه ...
  • رازی، نجم الدین، (۱۳۵۸)، مرصاد العباد، تصحیح محمد امین ریاحی، ...
  • زیرک، نصرالله، (۱۳۸۱)، طرحی در نقد: تاویل ساختاری هفت پیکر، ...
  • ستاری، جلال، (۱۳۷۶)، مدخلی بر رمز شناسی، تهران: مرکز. ...
  • سعد الجیار، شریف، (۲۰۰۸)، التجدید فی الشعر المهجر، الموسسه المصریه ...
  • سیدحسینی، رضا، (۱۳۸۰)، مکتبهای ادبی، تهران: نگاه، چاپ یازدهم. ...
  • شاملو، احمد، (۱۳۸۹)، مجموعه اشعار، تهران: نگاه، چاپ نهم. ...
  • شعردوست، علی اصغر، (۱۳۸۶)، شمع صدساله، ستاد بزرگداشت یکصدمین سال ...
  • شفیعی کدکنی، محمدرضا، (۱۳۶۶)، صورخیال در شعر فارسی، تهران: نشر ...
  • شمیسا، سیروس، (۱۳۸۷)، بیان، تهران: فردوس. ...
  • شوالیه، ژان، گربران، آلن، (۱۳۸۸)، فرهنگ نمادها، ترجمه سودابه فضایلی، ...
  • شهریار، محمد حسین، (۱۳۹۱)، دیوان شهریار، ۲جلد، تهران: موسسه انتشارات ...
  • علی اکبرزاده، مهدی، (۱۳۷۸)، رنگ و تربیت، تهران: انتشارات میشا، ...
  • علیزاده، جمشید، (۱۳۷۴)، به همین سادگی و زیبایی، تهران: نشر ...
  • قبادی، حسینعلی، (۱۳۸۶)، آیین آیینه، سیر تحول نمادپردازی در فرهنگ ...
  • کارکیا، فرزانه، (۱۳۷۵)، رنگ، بهره وری و نوآوری، انتشارات دانشگاه ...
  • لوشر، ماکس/ ابی زاده، ویدا، (۱۳۶۹)، روانشناسی رنگها، تهران: شرکت ...
  • مولانا، جلال‌الدین، (۱۳۷۶)، مثنوی معنوی، جلد پنجم، تصحیح کریم زمانی، ...
  • محمودی بختیاری، علیقلی، (۱۳۷۶)، هفت نگار در هفت تالار، تهران، ...
  • محجوب، محمدجعفر، (۵۸۵ ۲)، هشت بهشت، هفت پیکر، (بی جا)، ...
  • میرصادقی، جمال و میمنت میرصادقی، (۱۳۷۷)، واژه‌نامه‌ی هنر داستان نویسی، ...
  • ولک، رنه و آستن وارن، (۱۳۷۳)، نظریه ادبیات، ترجمه سید ...
  • یاوری، حورا، (۱۳۷۴)، روانکاوی و ادبیات، دو متن و دو ...
  • یونگ، کارل گوستاو، (۱۳۷۷)، انسان و سمبول هایش، ترجمه محمود ...
  • Chevalier (1969) dictionnaire des symbols. Edition. Laff, nt. Paris. ...
  • Gurand (1968). limagination. Initiation philosophique. ...
  • Camus. Albert (1365) Essays. Edition gallimard. Paris. ...
  • پورنامداریان، تقی و دیگران، (۱۳۹۱)، «بررسی و تاویل چند نماد ... (مقاله ژورنالی)
  • ترکاشوند، نازبانو، (۱۳۸۸) «بررسی تطبیقی کاربرد بومی رنگ‌ها در ایران ...
  • توکلی، حمید، (۱۳۷۸)، «رنگ در تصویر سینمایی»، پایان نامه کارشناسی ...
  • صفری، جهانگیر، زارعی، فخری، (۱۳۸۹)، «بررسی عنصر رنگ در دیوان ...
  • قائم مقامی، آناهیتا سادات، (۱۳۸۸)، «نماد دریا و خورشید در ... (مقاله ژورنالی)
  • نیکوبخت، ناصر، قاسم زاده، سیدعلی، (۱۳۸۴)، «زمینه‌های نمادین رنگ در ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه پیام نور
    تعداد مقالات: ۴۴۸۰۰
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.