CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

ادبیات تغزلی و لالاییهای مادران ایرانی

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۱۶ | تعداد نمایش خلاصه: ۲۳۰ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۵
کد COI مقاله: LYRICLIT01_184
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۴۳۷.۵۴ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۱۶ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۱۶ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله ادبیات تغزلی و لالاییهای مادران ایرانی

احمد جولایی - عضو هیات علمی و مدیر گروه سابق دانشگاه بوشهر
معصومه احمدی ماچیانی - کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی
ناتاشا دربان - کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی

چکیده مقاله:

ادب فارسی گذشتهای درخشان دارد، اما هیچ کدام از سخنسرایان زبان فارسی، در ادب گذشته ایران، به جز مواردی نادر مانندقابوس نامه و یا کتاب احمد به شکل اختصاصی به ادبیات کودکان نپرداخته و اثری مخصوص به کودکان به وجود نیاورده اند.شعر مکتوب کودک در ادبیات ایران نیز از دورهبیداری آرام آرام پدیدار شد و از آغاز سده چهارده هجری کم کم نوشته هایی درباره ادبیاتکودکان و نوجوانان به نگارش درآمد . لالایی ها، در کنار متلها، چیستان ها، منظومه ها، ترانه های عامیانه کودکانه و ترانه نمایش ها و ترانهبازیها و ... یکی از گونه های منظوم ادبیات کودکانه است، که از سرچشمه عاطفه، احساس و مهر مادرانه جوشیده اند. و در حوزه ادبیاتعامیانه قابل بررسی اند .مخاطبان اصلی لالایی ها، کودکانند. لالایی ها، همزمان شعر، موسیقی و حرکات نمایشی را به اجرا درمی آورند. و از آنجایی که در بسترادبیات عامیانه و شفاهی جریان دارند،متأسفانه کمتر به کتابت رسمی درآمده اند، از همین رو بسیار آسیب پذیر و فراموش شدنی می نمایند .این مقاله در حقیقت نوعی پاسخگویی به همین نیاز است.لالایی های ایرانی بر روشهای مختلفی قابل تفکیک اند، از جمله مضامین. برای مثال دسته بندی ذیل:آرزوها و آرمانهای مادرانه همچون بزرگ شدن، سواد آموختن، قرآن خواندن و همسرگزیدن، بازگشت پدر از سفر، میان دردها، رنجهاو خستگی های مادر، تشبیه کودک به گل های گوناگون و دعوت کودک به خواب.

کلیدواژه‌ها:

ادبیات تغزلی، ادبیات کودک، لالایی، شعرفارسی

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-LYRICLIT01-LYRICLIT01_184.html
کد COI مقاله: LYRICLIT01_184

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
جولایی, احمد؛ معصومه احمدی ماچیانی و ناتاشا دربان، ۱۳۹۵، ادبیات تغزلی و لالاییهای مادران ایرانی، همایش ملی ادبیات غنایی، اصفهان، گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، https://www.civilica.com/Paper-LYRICLIT01-LYRICLIT01_184.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (جولایی, احمد؛ معصومه احمدی ماچیانی و ناتاشا دربان، ۱۳۹۵)
برای بار دوم به بعد: (جولایی؛ احمدی ماچیانی و دربان، ۱۳۹۵)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • احمد پناهی سمنانی، محمد : ۱۳۸۰، تهران، ترانه‌های ملی ایران(سیری ...
  • انصاری، سعید؛ ۱۳۷۸، لا لایی‌های امروز، انتشارات سروش، تهران ...
  • انوشه، حسن؛ ۱۳۸، دانشنامه ادب پارسی در شبه قاره(۲ جلدی)، ...
  • آقا محمدی، محمد؛۱۳۷۴، فرهنگ مردم، نشر ابهر، تهران ...
  • براون، ادوارد؛ ۱۳۵۶، تاریخ ادبیات ایران (۴ جلدی)، ترجمه: علی ...
  • پورنعمت، منیژه ؛۱۳۹۲، لالایی‌های استان بوشهر، نشر صحیفه ی خرد، ...
  • جواری، محمد حسین؛۱۳۸۳، انواع ادبی(حماسه، درام، ترازدی، کمدی، تغزل)، انتشارات ...
  • خانلری، زهرا؛ ۱۳۸۴، فرهنگ ادبیات فارسی دری، انتشارات بنیاد فرهنگ ...
  • داد، سیما؛۱۳۸۵، فرهنگ اصطلاحات ادبی واژه نامه مفاهیم و اصطلاحات ...
  • دهخدا، علی اکبر؛۱۳۴۲، لغتنامه دهخدا(جلد ۷)، انتشارات میلاد _ تهران ...
  • رپیکا، یان؛۱۳۸۳، تاریخ ادبیات ایران (۲ جلدی)، ترجمه: ابوالقاسم مری، ...
  • روح الامینی، محمود؛ ۱۳۸۲، زمینه فرهنگ شناسی، انتشارات عطار، تهران ...
  • رومی، سیروس ؛۱۳۸۰، لالایی آوای غمگنامه کودکی ما، روزنامه عصر، ...
  • ساروخانی، باقر؛ ۱۳۷۲، جامعه شناسی ارتباطات، انشارات عطار، تهران ...
  • شمیسا، سیروس؛۱۳۸۳، انواع ادبی، نشر فردوس، تهران ...
  • علی پور، منوچهر؛ ۱۳۷۱، یادگاری برای کودکان، انتشارات تیرگان، تهران ...
  • غفوریان، هانیه؛۱۳۸۸، نشریه نامه پارسی (ادب غنایی در حماسه ی ...
  • فروزانفر، بدیع الزمان؛۱۳۶۲، فیه ما فیه، انتشارات امیر کبیر، تهران ...
  • فروزانفر، بدیع الزمان؛ ۱۳۵۰، سخن و سخنوران، انتشارات خوارزمی، تهران ...
  • کیانوش، محمود؛ ۱۳۷۹ (چاپ سوم)، شعر کودک در ایران، انتشارات ...
  • نجف زاده بار فروش، محمد باقر؛۱۳۷۵، لالایی‌های ایرانی، انتشاران روجا، ...
  • مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.