تبیین پیشینه و ساختار غزل ملحون سعدی(مطالعه در حوزه ی پیوند شعر و موسیقی)
محل انتشار: جشنواره علمی فرهنگی «آموزگار ادب» گرامیداشت سعدی
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 931
فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
MAFAKHER01_011
تاریخ نمایه سازی: 16 خرداد 1394
چکیده مقاله:
این گفتار، به تبیین این موضوع می پردازد، که کدام ویژگی غزل سعدی، آن را از سوی موسیقی دانان و موسیقی پژوهان، به ویژه، از زمان قاجار به بعد، با اقبال مواجه نموده است و اساساً چرا به لحاظ کمیت در میان آثار ضبط شده ی موسیقی که کلامی، موسیقی را همراهی می کند، شماری که به غزل سعدی پرداخته و آن را چاشنی روایت خود نموده بیشتر است؟ ناگزیر، غزل سعدی، سر نهانی دارد که در غزل شعرای برجسته ای چون سنایی، خاقانی، نظامی، عبید، عطار، عراقی و دیگر هم طرازان وی دیده نشده است. پژوهش پیش رو می کوشد تا با در نظر آوردن ویژگی های بارز سخن سعدی، این فرض را که سخن شیخ، بافتی موسیقایی دارد و بازمانده ی همان غزل ملحون و به اصطلاح «پارسی» دوران ساسانیان است، مورد بررسی قرار دهد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مرتضی عباسی
دانشجوی دکتری رشته ی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان
بنفشه قربان ابراهیمی
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی