پوچ گرایی و نسبیت اخلاق
محل انتشار: همایش ملی معناداری زندگی
سال انتشار: 1388
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 5,107
نسخه کامل این مقاله ارائه نشده است و در دسترس نمی باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
MANADARI01_050
تاریخ نمایه سازی: 25 بهمن 1387
چکیده مقاله:
در این مقاله محقق با پذیرش تمایز معنا و غایت زندگی، به معنای آن پرداخته و در پاسخ به این سوال که آیا انسان می تواند، تنها با اتکای به خود، معنایی برای زندگی بیابد یا نه؟! جواب منفی آن را انتخاب کرده و با آنانی همراه می شود که زندگی را پوچ می دانند، کسانی که پوچگرا یا نیست انگار نامیده می شوند. در ادامه بحث با طرح دو دیدگاه تامس نیگل و والتراستیس، دو الگو برای پرداختن به نیهیلسم را بررسی و از طریق دیدگاه استیس، بحث نسبیت اخلاق را که به عنوان یکی از نتایج پوچگرایی مطرح می شود بررسی و پس از پرداختن به دو مقوله ی نسبی یا مطلق بودن اخلاق با طرح عینیت گرایی اخلاقی به عنوان معیاری که به نظر محقق می توان بر سر آن به اجماع رسید، به طور گذرا با اشاره به معناداری زندگی با ابتنای بر اخلاق، کلام خود را در همان مسیری که در آن آغاز شد، جمع بندی و به پایان می رسانیم.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
حمید زنگنه
کارشناسی ارشد فلسفه دانشگاه اصفهان